Πέμπτη, 29 Απριλίου 2010

Microworlds Pro : Ένα φύλλο εργασίας για τις τοπικές μεταβλητές


Ένα από τα θέματα που δυσκολεύει τους μαθητές μου είναι η έννοια της μεταβλητής. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι μία μεταβλητή μοιάζει μ' έναν κουβά, στον οποίο μπορούμε να τοποθετήσουμε κάποια πληροφορία. 




Η διαδικασία της τοποθέτησης της πληροφορίας σε μία μεταβλητή είναι γνωστή με τον όρο εκχώρηση τιμής


Κυριακή, 25 Απριλίου 2010

Microworlds Pro : Θέματα Τελικών Εξετάσεων 2009

Στα πλαίσια του μαθήματος Πληροφορικής που διδάσκω στην Γ' Γυμνασίου έβαλα, κατά την διάρκεια των εξετάσεων της περιόδου Μαΐου - Ιουνίου 2009, τα παρακάτω θέματα.


Η λογική μου, όταν διαλέγω θέματα, επικεντρώνεται σε δύο σημεία. Πρώτα από όλα θέλω να υπάρχουν ερωτήσεις που να καλύπτουν το σύνολο της διδακτέας ύλης. Επίσης θέλω να υπάρχουν θέματα που να έχουν κλιμακούμενο βαθμό δυσκολίας (να μην είναι όλες δύσκολες ή όλες εύκολες).

Περιμένω τα σχόλια σας για να διαπιστώσω αν τα θέματα που βάζω είναι εύκολα ή δύσκολα. Εσείς τι θέματα βάζετε;


Παρασκευή, 23 Απριλίου 2010

Web 2.0 εφαρμογές για την τάξη

Αν ενδιαφέρεστε για εφαρμογές web 2.0 που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στην τάξη, τότε το TeachWeb2 είναι ένα wiki που θα σας ικανοποιήσει σε μεγάλο βαθμό.


Έχει δημουργηθεί κυρίως από καθηγητές που δουλεύουν σ' ένα σχολείο στην Καλιφόρνια των Η.Π.Α και έχει ως στόχο την αναζήτηση web  2.0  εφαρμογών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη. Μέχρις στιγμής έχουν εξεταστεί περισσότερες από 120 Web 2.0 εφαρμογές.

Για κάθε τέτοια εφαρμογή γίνεται μία SWOT ανάλυση. Εντοπίζονται δηλαδή τα δυνατά σημεία (strengths), οι αδυναμίες (weaknesses), οι ευκαιρίες (opportunities) αλλά και οι απειλές (threats) που μπορούν να προκύψουν από την χρήση του προγράμματος. Επίσης στις περισσότερες περιπτώσεις προτείνονται τρόποι εφαρμογής τους στην τάξη αλλά και άλλες πηγές (resources) για την εφαρμογή.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι εξετάζονται οι εξής εφαρμογές:
Animoto, Blogs, Flickr, Issuu, Ning, Scratch, Slideshare, Vimeo και πολλές άλλες.

Τετάρτη, 21 Απριλίου 2010

Microworlds Pro : Διαγώνισμα Α' Τριμήνου

Έχω ήδη ανεβάσει 6 φύλλα εργασίας και 2 φυλλάδια ασκήσεων για το Microworlds Pro. Ήρθε νομίζω η ώρα να ανεβάσω και το πρώτο διαγώνισμα.


Το διαγώνισμα αυτό είναι επαναληπτικό και αφορά την ύλη του Α' Τριμήνου. Προϋποθέτει βέβαια ότι οι μαθητές έχουν διδαχθεί μέχρι και τις διαδικασίες. Στην περίπτωση όμως που έχετε διδάξει μέχρι την δομή επανάληψης θα μπορούσατε να πείτε στους μαθητές σας να λύσουν την 6η άσκηση χωρίς τη χρήση διαδικασίας. Ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε όλους σας.

Περιμένω με ανυπομονησία και τα δικά σας σχόλια.


25 κατηγορίες online εργαλείων [Παρουσίαση]

Η Jane Hart μας εξηγεί, σε απλή γλώσσα και μέσα από μία πολύ ωραία παρουσίαση, 25 κατηγορίες online εργαλείων που χρησιμοποιούνται πολύ συχνά αλλά πολύ δεν τα γνωρίζουν.


Αξίζει τον κόπο να τη δείτε.

Τρίτη, 20 Απριλίου 2010

Microworlds Pro : Ένα φύλλο εργασίας για τις καθολικές μεταβλητές

Όταν γράφουμε προγράμματα καλό είναι να γράφουμε γενικές λύσεις που λειτουργούν σε όλες τις περιπτώσεις και όχι μόνο σε μία περίπτωση. Για το σκοπό αυτό σε κάθε προγραμματιστικό περιβάλλον υπάρχει η έννοια της μεταβλητής.


Σε αυτό το φύλλο εργασίας θα επιχειρήσουμε να γνωρίσουμε καλύτερα τις καθολικές μεταβλητές του Microworlds Pro.

Γίνε σπουδαίος παρουσιαστής σαν τον Steve Jobs

Ένας καλός καθηγητής πρέπει, πριν απ' όλα, να παρουσιάζει το αντικείμενο του με ευχάριστο και κατανοητό τρόπο. Ποια όμως είναι εκείνα τα πράγματα που πρέπει να έχει υπόψη του;


Ο Steve Jobs είναι ίσως ένας από τους κορυφαίους παρουσιαστές στον κόσμο. Είναι κάτι τέτοιο τυχαίο ή υπάρχουν κάποιες τεχνικές που μπορούμε να ακολουθήσουμε;

Ο Carmine Gallo έχει γράψει ολόκληρο βιβλίο για τις παρουσιάσεις του Steve Jobs και μας αναλύει το θέμα αυτό μέσα από ένα video και μία παρουσίαση.



Δευτέρα, 19 Απριλίου 2010

Top-10 Ξένα Links για το Scratch

Τα TOP-10 ξένα links για το Scratch είναι τα εξής:


Προγραμματίζοντας στο Scratch

Θέλετε να διδάξετε το Scratch στην τάξη και ψάχνετε να βρείτε από που να ξεκινήσετε; Τότε είναι σίγουρο ότι η παρακάτω σειρά μαθημάτων από την Jessica Chiang θα σας φανεί πολύ χρήσιμη.


Κυριακή, 18 Απριλίου 2010

GameMaker : Δημιούργησε τα δικά σου παιχνίδια

Θέλετε να διδάξετε προγραμματισμό στους μαθητές σας με ευχάριστο τρόπο; Τότε το GameMaker είναι ένα πρόγραμμα που πρέπει οπωσδήποτε να δείτε. Σας παρέχει τη δυνατότητα να δημιουργήσετε παιχνίδια χωρίς να χρειαστεί να γράψετε ούτε μία γραμμή κώδικα. Όλες οι επιλογές μπορούν να γίνουν με drag and drop.


Εγώ το χρησιμοποίησα στην τάξη για πρώτη φορά φέτος και τα παιδιά έκαναν κάποια projects πάνω σε αυτό. Ωστόσο τα αποτελέσματα δεν ήταν αυτά που περίμενα. Πιστεύω ότι η έλλειψη εμπειρίας μου στην χρήση του προγράμματος συνετέλεσε σε αυτό.

Είναι πάντως σίγουρο ότι θα το χρησιμοποιήσω και πάλι του χρόνου. Για το σκοπό αυτό θα ετοιμάσω κατάλληλα φύλλα εργασίας με σαφώς καθορισμένους στόχους.

Η τελευταία έκδοση είναι η GameMaker Studio και μπορείτε να την κατεβάσετε πατώντας εδώ (ενημερώθηκε 11 Ιουνίου 2014).

PDFCreator : Δημιουργία pdf αρχείων

Αν ψάχνετε ένα πρόγραμμα για να μετατρέψετε τα αρχεία σας σε pdf τότε ένα από τα καλύτερα προγράμματα είναι το pdfcreator. Το πρόγραμμα αυτό είναι μία open source εφαρμογή η οποία προσθέτει, μετά την εγκατάσταση της, μία επιλογή στο δεξί κλικ του ποντικιού. Έτσι πατώντας με το δεξί κλίκ πάνω σε ένα αρχείο επιλέγουμε αρχικά "Create pdf and bitmap files with pdfcreator" και κατόπιν που θα αποθηκευτεί το τελικό μας αρχείο. Όλα τα άλλα  αναλαμβάνει να τα κάνει αυτόματα το πρόγραμμα.


Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο χρησιμοποιώ εδώ και πολύ καιρό και μπορώ να πω ότι τα αποτελέσματα από την μετατροπή των αρχείων είναι εξαιρετικά.

Η τελευταία έκδοση του προγράμματος είναι η 1.7.3 και μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ.

Εργασίες μαθητών στο Google Sketchup για το σχολικό έτος 2009-2010

Στο Γενικό Λύκειο Πεντάπολης, κατά το σχολικό έτος 2009 - 2010 , οι μαθητές της Β' Λυκείου πραγματοποίησαν εργασίες στο Google Sketchup που είναι ένα πρόγραμμα δημιουργίας τρισδιάστατων γραφικών.


Οι εργασίες έγιναν στην τάξη και ο χρόνος υλοποίησης ήταν 5 διδακτικές ώρες. Δυστυχώς ορισμένες εργασίες δεν μπόρεσα να τις ανεβάσω για διάφορους λόγους. Η προσπάθεια όλων των παιδιών ήταν αξιέπαινη και τους αξίζουν συγχαρητήρια. Δείτε παρακάτω τις εργασίες τους.


Ένα εντυπωσιακό κάστρο από τον μαθητή Αγοράκη Μιχάλη. Είναι η μόνη εργασία που εν μέρει υλοποιήθηκε στο σπίτι.


Η αναπαράσταση ενός δωματίου από την μαθήτρια Κουτσή Μαρία.


Ένα γραφείο υπολογιστή από την μαθήτρια Οικονόμου Πέπη.


Ένας υπολογιστής από τον μαθητή Τριανταφύλλου Δημήτριο.


Μία κουζίνα από την μαθήτρια Ρακοβόλιου Αθανασία.


Ένα εργοστάσιο από τον μαθητή Πατραμάνη Στέφανο.


Ένα σπίτι από τον μαθητή Θεοδωρίδη Γιώργο.


Ένα σπίτι από τον μαθητή Οικονόμου Δημήτρη.


Μία πολυκατοικία από τον μαθητή Μπανάση Τόλη.


Για τα υπόλοιπα μοντέλα πατήστε εδώ. Αν πάλι θέλετε να δείτε όλα τα μοντέλα και να τα κατεβάσετε πατήστε εδώ.

Σάββατο, 17 Απριλίου 2010

Top-10 Ελληνικά links για το Microworlds Pro

Με το άρθρο αυτό εγκαινιάζω μία σειρά από άρθρα στην κατηγορία Top-10. Σκοπός μου να παρουσιάζω τα 10 καλύτερα links, ελληνικά ή ξένα, σε ένα συγκεκριμένο θέμα.

Η επιλογή είναι καθαρά προσωπική και είναι πιθανό να είναι εσφαλμένη. Κριτήριο μου είναι η ολοκληρωμένη προσέγγιση ενός θέματος και όχι η μεμονωμένη παρουσίαση κάποιων ασκήσεων και παραδειγμάτων.

Ξεκινάω λοιπόν με τα Top-10 ελληνικά links για το Microworlds Pro.

YouTube εργαλεία για το σχολείο

Πολλοί καθηγητές θέλουν να δείξουν video από το YouTube στην τάξη τους. Για τον σκοπό αυτό υπάρχουν ορισμένα πολύ χρήσιμα εργαλεία:
  • http://quietube.com/ : Παρέχει έναν ωραίο τρόπο να κόβονται όλα αυτά που συνοδεύουν ένα video όπως π.χ. τα σχόλια και τα σχετικά videos.
  • http://www.tubechop.com/ : Παρέχει έναν εύκολο τρόπο για να επιλέξουμε κομμάτια από ένα video και να το μοιραστούμε με κάποιους άλλους.
  • http://keepvid.com/ : Παρέχει έναν εύκολο τρόπο για να κατεβάσουμε videos από το YouTube σε διάφορες μορφές.
Αν τα παραπάνω σας κίνησαν το ενδιαφέρον δείτε το παρακάτω video:

Παρασκευή, 16 Απριλίου 2010

Ένα φύλλο εργασίας για το Toondoo

Έχω αναφέρει και άλλες φορές για το online πρόγραμμα δημιουργίας comic ToonDoo. Σε αυτό το άρθρο ανεβάζω ένα φύλλο εργασίας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην τάξη ή στο σπίτι από τους μαθητές.


Επειδή το πρόγραμμα είναι αρκετά εύκολο και ευχάριστο στη χρήση του το φύλλο εργασίας είναι σαν ένας μικρός οδηγός χρήσης. Στο τέλος βέβαια υπάρχουν, όπως πάντα, συγκεκριμένες οδηγίες για το τι πρέπει να κάνουν οι μαθητές.

Τα 100 καλύτερα εκπαιδευτικά εργαλεία για το 2009 [Παρουσίαση]

Η Jane Hart κάνει κάθε χρόνο μία προσπάθεια, μέσα από την ιστοσελίδα της, για τον εντοπισμό των καλύτερων web εργαλείων για την εκπαίδευση.


Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε μία παρουσίαση με τα καλύτερα εκπαιδευτικά εργαλεία για το 2009.

Edutorials : Video tutorials στα ελληνικά

Το edutorials.gr δημιουργήθηκε και συντηρείται από τρεις καθηγητές πληροφορικής της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και περιέχει πάρα πολλά video tutorials στα ελληνικά.

Η θεματολογία του site περιορίζεται στο ελεύθερο λογισμικό και περιλαμβάνει τις εξής κατηγορίες : Ajax, Audacity, Blender, Drupal, Gimp, Inkscape, Open Office, Paint Shop, Scratch, Scribus, Ubuntu και διάφορα tips.

Πέμπτη, 15 Απριλίου 2010

EclipseCrossword : Σταυρόλεξα για την τάξη

Αν θέλετε να φτιάξτε εύκολα και γρήγορα ένα σταυρόλεξο τότε το EclipseCrossword είναι το κατάλληλο πρόγραμμα για εσάς. Εσείς δίνετε μερικές λέξεις και οδηγίες και τα υπόλοιπα τα κάνει αυτόματα το πρόγραμμα. Τα σταυρόλεξα αυτά έχετε την δυνατότητα να τα εκτυπώσετε ή να τα ανεβάσετε στην ιστοσελίδα σας.

Αν θέλετε να κατεβάσετε το πρόγραμμα πηγαίνετε εδώ.



Microworlds Pro : Ένα φύλλο εργασίας για τη δομή επανάληψης

Σε κάθε γλώσσα προγραμματισμού είναι πολύ χρήσιμη μία συγκεκριμένη δομή. Η δομή αυτή είναι η δομή επανάληψης η οποία μας δίνει την δυνατότητα να επαναλάβουμε κομμάτια κώδικα χωρίς να χρειάζεται να γράφουμε ξανά και ξανά τον ίδιο κώδικα.


Σε αυτό το φύλλο εργασίας θα δούμε πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την εντολή ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ στο Microworlds Pro. Θα μάθουμε να σχεδιάζουμε τετράγωνα, ορθογώνια, τρίγωνα, κύκλους, τόξα, εξάγωνα, πεντάγωνα και δωδεκάγωνα.

Το φύλλο αυτό εργασίας μπορεί να υλοποιηθεί σε μία διδακτική ώρα. Στην περίπτωση αυτή η κατασκευή τόξων και φύλλων είναι περισσότερο μία πρόκληση για τον καλό μαθητή και όχι κάτι που πρέπει να υλοποιηθεί από όλους τους μαθητές. Ο στόχος δηλαδή δεν είναι να ολοκληρώσουν όλοι οι μαθητές το φύλλο εργασίας αλλά να δώσουμε την ευκαιρία σε όλους τους μαθητές να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους.


Gimp ή Photoshop; [Παρουσίαση]

Ένα συχνό ερώτημα είναι αν είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούμε το δωρεάν πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνων Gimp αντί του Photoshop. Η ακόμα αν είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούμε το δωρεάν πρόγραμμα Inkscape αντί του Adobe Illustrator


Μία πολύ απλή, ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη απάντηση δίνει η παρακάτω παρουσίαση:

Flash : Ένα φύλλο εργασίας για την τεχνική shape tweening

Το Flash είναι ένα πρόγραμμα που μας δίνει την δυνατότητα να προσθέσουμε κίνηση και αλληλεπίδραση στις ιστοσελίδες. Αυτό που κυρίως θέλουμε να κάνουμε στο Flash είναι να κινήσουμε ένα αντικείμενο εφαρμόζοντας motion tweening. Πολλές φορές όμως θέλουμε να αλλάξουμε και το σχήμα ενός αντικειμένου. Η διαδικασία αυτή καλείται morphing ή shape tweening.


Σε αυτό το φύλλο εργασίας θα χρησιμοποιήσουμε την τεχνική shape tweening για να αλλάξουμε το σχήμα κάποιων αντικειμένων.


Η ιδέα για την παραπάνω άσκηση προέρχεται από το βιβλίο Flash 8 Accelerated.

Τετάρτη, 14 Απριλίου 2010

Τα blogs στην εκπαίδευση [Παρουσίαση]

Στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος "Άσκηση και Ποιότητα Ζωής" δημιουργήθηκε η παρακάτω πολύ ωραία παρουσίαση για τα ιστολόγια στην εκπαίδευση.


Η παρουσίαση απαντάει σε διάφορα ερωτήματα όπως είναι τα εξής: τι είναι τα ιστολόγια στην εκπαίδευση, σε τι διαφέρουν από τα υπόλοιπα ιστολόγια και τι λένε διάφοροι ερευνητές.

Γλώσσα Προγραμματισμού V [Θεωρία]

Η ύλη για το μάθημα Γλώσσα Προγραμματισμού V που διδάσκεται στο Δ' Εξάμηνο της ειδικότητας Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής αποτελείται από δύο πηγές.


Πρώτα από τις σημειώσεις του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για το client - server computing που μπορείτε να βρείτε εδώ. Εμάς μας ενδιαφέρουν τα 7 πρώτα κεφάλαια. Επίσης από τις παρουσιάσεις του Α.Τ.Ε.Ι. Σερρών για τον C++ Builder που μπορείτε να βρείτε εδώ. Το ποιες διαφάνειες μας ενδιαφέρουν θα ανακοινωθεί στην τάξη. Διαφάνειες που παρουσιάζουν με καλύτερο τρόπο τις σημειώσεις του Πανεπιστημίου Μακεδονίας θα ανακοινωθούν επίσης σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Τρίτη, 13 Απριλίου 2010

Γλώσσα Προγραμματισμού V [Εργαστήριο]

Η ύλη για το μάθημα Γλώσσα Προγραμματισμού V που διδάσκεται στο Δ' Εξάμηνο της ειδικότητας Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής, όσον αφορά το εργαστήριο, περιλαμβάνει την εκμάθηση τυ γραφικού περιβάλλοντος C++ Builder (έκδοση 6.0).


Το περιβάλλον C++ Builder είναι ένα rapid application development (RAD) περιβάλλον που αναπτύχθηκε από την Borland και τώρα ανήκει στην εταιρεία Embarcadero Technologies. Μέσα από το περιβάλλον αυτό μπορεί κανείς να γράψει εφαρμογές στην γλώσσα προγραμματισμού C++. Η τελευταία έκδοση του προγράμματος είναι η έκδοση C++ Builder 2010 και για την οποία μπορείτε να δείτε πληροφορίες εδώ.

Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε ενδεικτικά τα δύο πρώτα από τα εργαστήρια ενώ τα υπόλοιπα μπορείτε να τα βρείτε ΕΔΩ.




Το weebly στην εκπαίδευση

Σε προηγούμενο άρθρο μιλήσαμε για την online εφαρμογή weebly με την οποία έχουμε την δυνατότητα να κάνουμε εύκολα και γρήγορα το δικό μας ιστότοπο.


Το weebly όμως έχει μπει δυναμικά και στο χώρο της εκπαίδευσης και υποστηρίζει πλέον σχολεία και πανεπιστήμια. Το weebly for education προσφέρει όλα τα εργαλεία που μπορεί να βρει κάποιος στο weebly αλλά προσφέρει και χαρακτηριστικά ειδικά για την τάξη. Πιο συγκεκριμένα προσφέρει τα εξής:

  • Ο καθηγητής μπορεί να δημιουργεί ξεχωριστό λογαριασμό για κάθε μαθητή και να τον διαχειρίζεται (ωστόσο η δωρεάν υπηρεσία προσφέρεται για 40 μαθητές),
  • Ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιεί τον παραπάνω λογαριασμό για να δημιουργήσει το δικό του ιστότοπο κάνοντας login στο http://students.weebly.com,
  • Δεν περιέχονται διαφημίσεις στις σελίδες που δημιουργούνται,
  • Ο καθηγητής μπορεί να επιλέξει αν οι ιστοσελίδες των μαθητών θα είναι private ή public (οι private δεν φαίνονται στις μηχανές αναζήτησης).

Όλα αυτά μπορείτε να τα δείτε και στο παρακάτω εισαγωγικό video:


Εργασίες μαθητών στο Scratch για το σχολικό έτος 2009-2010

Το Scratch είναι ένα προγραμματιστικό περιβάλλον για αρχάριους το οποίο δίνει την δυνατότητα στους χρήστες να εξερευνήσουν βασικές έννοιες του προγραμματισμού μέσα από ένα πολύ φιλικό και εύχρηστο περιβάλλον.


Το project έχει υλοποιηθεί από το MIT Media Lab και εμφανίστηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2007. Το περιβάλλον του Scratch έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες του κόσμου, ανάμεσα τους και τα ελληνικά. Το σύνθημα των κατασκευαστών του είναι το εξής:

Φαντάσου - Φτιάξε - Μοιράσου

Το Scratch το χρησιμοποίησα για πρώτη φορά φέτος και τα συμπεράσματα μου είναι και θετικά και αρνητικά. Σε επόμενα άρθρα θα δημοσιεύσω υλικό που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε. Σε αυτή την φάση παραθέτω ενδεικτικές εργασίες μαθητών μου:

Μία πολύ καλή εργασία από τις μαθήτριες Μελισσινού Ιωάννα και Μπαλτζή Κερασούλα



Stellarium : Ένα δωρεάν ψηφιακό πλανητάριο

Το Stellarium είναι ένα δωρεάν πλανητάριο ανοιχτού λογισμικού για τον υπολογιστή σας. Δείχνει έναν ρεαλιστικό τρισδιάστατο ουρανό, όπως ακριβώς τον βλέπετε με τα μάτια σας, με τα κιάλια ή με ένα τηλεσκόπιο. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και μέσα στην τάξη, στα πλαίσια της αναφοράς που γίνεται στο λογισμικό των άλλων επιστημών.


Microworlds Pro : Ένα φύλλο εργασίας για τις εντολές μετακίνησης

Οι πιο σημαντικές εντολές που ελέγχουν μία χελώνα είναι αυτές που αλλάζουν την κατάστασή της. Για παράδειγμα, οι εντολές μπροστά και πίσω τη μετακινούν, ενώ οι εντολές αριστερά και δεξιά την περιστρέφουν. Η χελώνα επίσης μεταφέρει ένα στυλό. Αν τοποθετήσετε το στυλό κάτω (εντολή ΣτυλόΚάτω), η χελώνα αφήνει ίχνη στο πέρασμά της. Αν τοποθετήσετε το στυλό άνω (εντολή ΣτυλόΆνω) η χελώνα δεν αφήνει ίχνη στο πέρασμα της.


Σε αυτό το φύλλο εργασίας θα ασχοληθούμε με την εκμάθηση των εντολών μετακίνησης στο Microworlds Pro. Παράλληλα θα μάθουν οι μαθητές και άλλες χρήσιμες εντολές: σβήσε, σβγ, κέντρο, ΘέσεΧρώμα και ΘέσεΠάχοςΣτυλό.

Δευτέρα, 12 Απριλίου 2010

Ένα φύλλο εργασίας για την αναζήτηση εικόνων στο Διαδίκτυο

Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που καλείται να κάνει ο σημερινός μαθητής είναι η αναζήτηση στοιχείων στο Διαδίκτυο. Τέτοιες δεξιότητες θεωρούνται βασικές και θα πρέπει να αφιερώνουμε χρόνο σε αυτές. 


Σε αυτό το φύλλο εργασίας, το οποίο δούλεψα για πρώτη φορά φέτος, καλούνται οι μαθητές να αναζητήσουν εικόνες στο Google, χρησιμοποιώντας διάφορους τρόπους, να τις κατεβάσουν στον υπολογιστή τους και κατόπιν να τις ενσωματώσουν σε ένα έγγραφο word.

Οδηγός χρήσης του ToonDoo [Παρουσίαση]

Το ToonDoo είναι ένα online πρόγραμμα δημιουργίας κόμικ το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε με ευκολία στην τάξη.


Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε μία πολύ ωραία παρουσίαση για τις δυνατότητες του Toondoo από έναν Ινδό που εργάζεται εκεί ως software developer.

Δημιουργώντας έναν ιστότοπο με το Weebly

Αν θέλετε να δημιουργήσετε έναν ιστότοπο μέσα σε λίγες μόνο ώρες τότε το weebly είναι η κατάλληλη εφαρμογή για εσάς. Το weebly είναι μία online εφαρμογή που σας επιτρέπει να δημιουργήσετε υπέροχους ιστότοπους με μερικά μόνο κλικ και να τους δημοσιεύσετε στο Διαδίκτυο. Και όλα αυτά εντελώς δωρεάν.


Η εφαρμογή σας παρέχει ένα πολύ φιλικό περιβάλλον εργασίας αλλά και τη δυνατότητα να επιλέξετε από μία μεγάλη ποικιλία προτύπων (templates). Μπορείτε να προσθέσετε κείμενο, εικόνες, βίντεο αλλά και χάρτες, αρχεία flash, photo galleries και πολλά άλλα.

Τις δυνατότητες της αναβαθμισμένης έκδοσης του weebly μπορείτε να παρακολουθήσετε στο παρακάτω βίντεο.


Δείτε επίσης και έναν αναλυτικό οδηγό χρήσης του weebly.



Ενημέρωση άρθρου : Το άρθρο ενημερώθηκε τον Ιούνιο του 2014 ώστε να καλύπτει τη νέα έκδοση του weebly.

Κυριακή, 11 Απριλίου 2010

Microworlds Pro : Ένα φύλλο εργασίας για τις εντολές επικοινωνίας με το χρήστη

Πολλές φορές στο Microworlds Pro θέλουμε να ανακοινώσουμε κάτι στον χρήστη ή ακόμα και να τον ρωτήσουμε κάτι. Θα θέλαμε ακόμη να μπορούμε να παίρνουμε απαντήσεις από το χρήστη και να τις επεξεργαζόμαστε.


Σε αυτό το φύλλο εργασίας θα επιχειρήσουμε να γνωρίσουμε καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να υλοποιήσουμε κάτι τέτοιο στο Microworlds Pro.

Πιο συγκεκριμένα θα ασχοληθούμε με την εξοικείωση των μαθητών με τις εντολές:
  • Ερώτηση
  • Ανακοίνωση και
  • Απάντηση.



Και φυσικά δε ξεχνάμε το φυλλάδιο ασκήσεων για το σπίτι:


Σάββατο, 10 Απριλίου 2010

Ένα φύλλο εργασίας για την εικονική πραγματικότητα

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα στην Πληροφορική είναι η εικονική πραγματικότητα ή αλλιώς virtual reality. Είναι ένα θέμα που αναφέρεται στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου και έτσι αποφάσισα να δημιουργήσω ένα φύλλο εργασίας για αυτό.


Η επιλογή μου ήταν να ασχοληθούν οι μαθητές με κάτι που υπάρχει στην Ελλάδα και έτσι επέλεξα την Θόλο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, του μεγαλύτερου μη κερδοσκοπικού οργανισμού στην Ελλάδα.

Αυτό το φύλλο εργασίας είναι εισαγωγικό και το χρησιμοποιώ στην αρχή της σχολικής χρονιάς στην Α' Λυκείου με αρκετά καλά αποτελέσματα. Εκτός από την εξοικείωση με την εικονική πραγματικότητα προσπαθώ ταυτόχρονα να καταλάβω και τις δυνατότητες των νέων μαθητών μου. Έτσι τους αναθέτω να δημιουργήσουν ένα αρχείο στο word, να απαντήσουν σε συγκεκριμένες ερωτήσεις και όχι ότι θέλουν, να ενσωματώσουν εικόνες στο αρχείο τους.


Photoshop : Ένα φύλλο εργασίας για τα εργαλεία επιλογής

Το Photoshop είναι σίγουρα το κορυφαίο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας. Έχουν γραφεί εκατοντάδες βιβλία, σημειώσεις, manuals, ασκήσεις και πολλά άλλα. Όλα αυτά όμως, αν και είναι πολύ καλά, δεν είναι εύκολο να εφαρμοστούν στην τάξη. Προσπάθησα λοιπόν να πάρω ιδέες από διάφορα sites, κυρίως του εξωτερικού, αλλά και από βιβλία που έχω και να δημιουργήσω κάτι το οποίο θα ήταν χρήσιμο μέσα στην τάξη.

Έτσι δημιούργησα μία σειρά από φύλλα εργασίας, ασκήσεις αλλά και projects τα οποία και εφάρμοσα στην τάξη. Κάποια από αυτά ήταν πετυχημένα ενώ άλλα όχι. Τα άλλαξα αρκετές φορές και τα διορθώνω ακόμα. Σιγά - σιγά όμως θα παρουσιάσω τα περισσότερα από αυτά αφού προσπαθήσω να τα φέρω και σε μία καλύτερη μορφή.

Σε πρώτη φάση παρουσιάζω ένα εισαγωγικό φύλλο εργασίας για τα εργαλεία επιλογής. Έχει προηγηθεί μία παρουσίαση του περιβάλλοντος του Photoshop στους μαθητές και ένα άλλο φύλλο εργασίας.


Παρασκευή, 9 Απριλίου 2010

Microworlds Pro : Ένα φύλλο εργασίας για τις αριθμητικές πράξεις

Μετά την εισαγωγή που κάναμε στο Microworlds Pro, σε προηγούμενο άρθρο, θα δούμε τώρα πως μπορούμε να κάνουμε αριθμητικές πράξεις αλλά και ποια είναι τα διάφορα είδη δεδομένων στο Microworlds Pro.


Σε αυτό το φύλλο εργασίας γίνεται πάλι μία προσπάθεια να ΜΑΘΕΙ ο μαθητής μέσα από μία ευχάριστη διαδικασία. Το συγκεκριμένο φύλλο εργασίας το έχω χρησιμοποιήσει τα τελευταία τρία χρόνια με πολύ καλά αποτελέσματα. Η μόνη δυσκολία που συνάντησα είναι στην κατανόηση της εντολής φρ.

Ένα θετικό από τα φύλλα εργασίας είναι ότι μπόρεσα να κάνω διαφοροποίηση της διδασκαλίας μου μέσα στην τάξη. Οι καλοί μαθητές πέτυχαν όλους τους διδακτικούς στόχους ενώ και οι κακοί μαθητές πέτυχαν όλους τους στόχους εκτός από τον τελευταίο (εντολή φρ).


Μέσα από το παραπάνω φύλλο εργασίας ο μαθητής θα πρέπει να είναι ικανός να χρησιμοποιεί την εντολή ΔΕΙΞΕ και πιο συγκεκριμένα:

  • Να εμφανίζει τα αποτελέσματα απλών αριθμητικών πράξεων στο κέντρο εντολών,
  • Να χρησιμοποιεί τις εντολές Δύναμη και ΤετραγωνικήΡίζα και να εμφανίζει τα αποτελέσματα τους,
  • Να γνωρίζει την σειρά με την οποία εκτελούνται οι αριθμητικές πράξεις,
  • Να εμφανίζει τα αποτελέσματα πολύπλοκων εκφράσεων,
  • Να εμφανίζει απλές λέξεις ή προτάσεις,
  • Να χρησιμοποιεί την εντολή φρ για να εμφανίζει συνδυασμό προτάσεων, λέξεων και αποτελεσμάτων από αριθμητικές πράξεις.

Πέρα όμως από την δουλειά στο σχολείο πιστεύω πολύ και στην ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ . Έτσι δίνω και ένα φυλλάδιο με ασκήσεις για το σπίτι.


Σε επόμενο άρθρο θα ασχοληθώ με το πως θα εξοικειωθεί ο μαθητής με τις εντολές Ανακοίνωση και Ερώτηση.

Πέμπτη, 8 Απριλίου 2010

Microworlds Pro : Ένα φύλλο εργασίας για την εξοικείωση με τις χελώνες

Με το άρθρο αυτό εγκαινιάζω μία σειρά από άρθρα για το Microworlds Pro που διδάσκεται στην Γ' Γυμνασίου. Θα ήθελα λοιπόν να ξεκινήσω με ένα φύλλο εργασίας που στόχο έχει την εξοικείωση των μαθητών με την χρήση της χελώνας. Ο λόγος που κάνω κάτι τέτοιο είναι ότι πολλές είναι οι φορές που οι καθηγητές, ανάμεσα τους και εγώ, πιστεύουμε ότι κάποια πράγματα είναι εύκολα και συνεπώς πρέπει να τα παρουσιάζουμε σύντομα στους μαθητές μας. Η πραγματικότητα όμως μας διαψεύδει.


Η δημιουργία αυτού του φύλλου εργασίας βασίζεται στα εξής:
  • Να υπάρχουν για κάθε διδακτικό στόχο του μαθήματος μία ερώτηση και η αντίστοιχη απάντηση,
  • Να μην κουράζεται ο μαθητής με πολλά και ακατανόητα λόγια,
  • Να υπάρχουν κατατοπιστικές εικόνες και εικονίδια,
  • Να εφαρμόζει αυτά που μαθαίνει όχι με τυχαίο τρόπο αλλά με σαφώς καθορισμένες ασκήσεις.

Το φύλλο λοιπόν αυτό το χρησιμοποιώ στην τάξη τα τελευταία τρία χρόνια με μεγάλη επιτυχία. Αυτό που κάνω δηλαδή είναι να μεταφέρω το αρχείο σε όλους τους υπολογιστές και οι μαθητές να δουλεύουν έχοντας παράλληλα ανοιχτό το φύλλο εργασίας, από το οποίο βλέπουν τις οδηγίες, και το Microworlds Pro.


Έχω παρατηρήσει ότι βοηθάει όλους τους μαθητές μου και όχι μόνο τους καλούς. Επίσης είναι μία ώρα που περνά ευχάριστα τόσο για αυτούς όσο και για μένα. Και φυσικά ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ. Όλα αυτά που κάνουν σε αυτό το φύλλο εργασίας σπάνια τα ρωτάνε σε επόμενο μάθημα.

Σε επόμενα άρθρα θα αναρτήσω και άλλα φύλλα εργασίας που χρησιμοποιώ στην τάξη, ασκήσεις που δίνω στους μαθητές για το σπίτι αλλά και διαγωνίσματα και τεστ.

Τετάρτη, 7 Απριλίου 2010

Ένα φύλλο εργασίας για το SumoPaint

Σε προηγούμενο άρθρο είχα κάνει μία εισαγωγή στο SumoPaint που είναι ένα on-line πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας.


Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζω το φύλλο εργασίας που χρησιμοποιώ αυτή τη στιγμή στην τάξη. Οι πρώτες εντυπώσεις των μαθητών είναι θετικές αλλά πιστεύω ότι πρέπει να τους δώσω λίγο πιο συγκεκριμένες οδηγίες, π.χ. ως προς το θέμα που θα επιλέξουν.


Τρίτη, 6 Απριλίου 2010

SumoPaint : Ένα online πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνων

Το κορυφαίο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας είναι φυσικά το Photoshop. Ωστόσο υπάρχουν και εναλλακτικές λύσεις και μάλιστα on-line. Μία από τις καλύτερες λύσεις είναι πιστεύω το SumoPaint.


Με το SumoPaint μπορεί ένας μαθητής να δημιουργήσει, να επεξεργαστεί, να αποθηκεύσει και να διαμοιραστεί εικόνες on-line. Για να μπορέσει όμως να τα κάνει όλα αυτά πρέπει πρώτα να δημιουργήσει έναν λογαριασμό (account) στο site. 

Το περιβάλλον είναι παρόμοιο με αυτό του Photoshop. Επιτρέπει τη δημιουργία νέας εικόνας αλλά και το άνοιγμα εικόνας είτε από τον υπολογιστή είτε από ένα URL ενώ μπορεί κάποιος να αποθηκεύσει το τελικό αποτέλεσμα στον υπολογιστή του ή στον server του SumoPaint. Υποστηρίζει επίπεδα (layers), αρκετά φίλτρα (filters) αλλά και βασικές εντολές επεξεργασίας εικόνας. Περιέχει επίσης και αρκετά εργαλεία.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα εργαλεία είναι το symmetry tool όπως φαίνεται στο παρακάτω video:



Είπαμε και σε προηγούμενο άρθρο ότι καλό είναι να δίνουμε συγκεκριμένες οδηγίες στους μαθητές. Οι οδηγίες που δίνω στην τάξη είναι οι παρακάτω:

H εικόνα που θα δημιουργήσεις θα πρέπει:
  • Να έχει μέγεθος 640 Χ 480 pixels,
  • Na περιέχει τουλάχιστον 6 από τα 8 διαφορετικά σχήματα που παρέχονται ( ωστόσο θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις οπωσδήποτε τα εργαλεία star και symmetry),
  • Να περιέχει κείμενο ( εργαλείο text ),
  • Να περιέχει τουλάχιστον δύο επίπεδα.
  • Να έχει εφαρμοστεί ένα τουλάχιστον φίλτρο.

Τέλος θα πρέπει:
  • Να δημοσιεύσεις ( publish ) την εικόνα σου στο site και
  • Να βαθμολογήσεις πέντε εικόνες συμμαθητών σου.

Το πρόγραμμα αυτό το χρησιμοποιώ τώρα στην Α' Λυκείου και αναμένω τα αποτελέσματα μετά τις διακοπές του Πάσχα. Σε επόμενο λοιπόν άρθρο θα αναρτήσω ενδεικτικά κάποιες εργασίες αλλά και το φύλλο εργασίας που χρησιμοποίησα.

ToonDoo : Ένα online πρόγραμμα δημιουργίας κόμικ

Ένα από τα πράγματα που προσπαθώ να εφαρμόσω είναι και η χρησιμοποίηση web 2.0 εργαλείων. Στην αρχή λοιπόν της χρονιάς χρησιμοποίησα το ToonDoo, στην Α' Λυκείου, για την online δημιουργία ενός κόμικ.


Η εφαρμογή απαιτεί να δημιουργήσετε, μέσα από μία εύκολη διαδικασία, έναν λογαριασμό (account). Αν και μπορείτε να δώσετε ένα ψεύτικο email ωστόσο δεν θα πρότεινα κάτι τέτοιο επειδή δημιουργείται πρόβλημα κατά τη δημοσίευση του κόμικ. Πατώντας κατόπιν ToonDoo Maker μπορείτε να εισέλθετε στην εφαρμογή. Το περιβάλλον εργασίας είναι πολύ εύχρηστο και δε νομίζω οι μαθητές να συναντήσουν προβλήματα στην εκμάθηση του.  Κάτι που πρέπει να λάβετε υπόψιν σας είναι η δυνατότητα να γράφετε και ελληνικούς διαλόγους επιλέγοντας από τις καρτέλες αρχικά Texts και κατόπιν Foreign Text.

Στη συνέχεια παρακολουθήστε 2 βίντεο στα Ελληνικά για το ToonDoo.

Δημιουργία νέου χαρακτήρα


Δημιουργία του κόμικ


Τέλος ένα θέμα που θεωρώ ότι είναι αρκετά σημαντικό είναι να μην αφήνουμε τους μαθητές στην τύχη τους αλλά να τους δίνουμε σαφείς οδηγίες για αυτό που πρέπει να κάνουν. Οι οδηγίες βέβαια αυτές δεν πρέπει, σε καμμία περίπτωση, να περιορίζουν τη δημιουργικότητα τους. Εγώ τους δίνω τις παρακάτω οδηγίες:

Το κόμικ που έχεις αναλάβει να δημιουργήσεις θα πρέπει :
  • Να αποτελείται από 3 σκηνές.
  • Να περιέχει τουλάχιστον 2 διαφορετικά πρόσωπα,
  • Να περιέχει τουλάχιστον 3 αντικείμενα,
  • Να περιέχει φυσικά τους διαλόγους,
  • Να περιέχει, προαιρετικά, ένα δικό σου χαρακτήρα.
Τέλος θα πρέπει να δημοσιεύσεις το κόμικ σε όλους.
Σε επόμενο άρθρο θα αναρτήσω το φύλλο εργασίας που χρησιμοποίησα (θέλει κάποιες αλλαγές επειδή έχουν γίνει αλλαγές στο site) καθώς και ενδεικτικές εργασίες των μαθητών μου.

Δημιουργώντας τρισδιάστατα γραφικά με το Google Sketchup

Η σχολική χρονιά πλησιάζει στο τέλος της και είναι ευκαιρία να κάνω αναφορά στα προγράμματα που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της χρονιάς. Ένα από αυτά ήταν το Google Sketchup.


Το Google SketchUp είναι ένα πρόγραμμα που μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει για να δημιουργήσει, τροποποιήσει και μοιραστεί 3D μοντέλα. Είναι ευκολότερο να το μάθει σε σχέση με άλλα 3D προγράμματα μοντελοποίησης, και για τον λόγο αυτό πολλοί άνθρωποι το χρησιμοποιούν ήδη.

Το πρόγραμμα αυτό το χρησιμοποιώ τα τελευταία τρία χρόνια στην Β΄Λυκείου. Για την εκμάθηση του χρησιμοποιώ τα self paced tutorials, τα οποία καθοδηγούν το νέο χρήστη στην εκμάθηση των βασικών εννοιών. Αρκετά χρήσιμα είναι επίσης και τα video tutorials. Ένα video το οποίο χρησιμοποίησα μέσα στην τάξη είναι το παρακάτω:


Αν κάποιος αναρωτιέται τι μπορούν να κάνουν οι μαθητές με το πρόγραμμα αυτό μπορεί να δει τα παρακάτω μοντέλα που δημιουργήθηκαν κατά το σχολικό έτος 2009 - 2010 μέσα στην τάξη.

Μάρκου Κατερίνα


Λάλου Αγγελική


Αβραμπάκης Θανάσης


Περισσότερα μοντέλα μπορείτε να δείτε κάνοντας κλικ εδώ.

Δευτέρα, 5 Απριλίου 2010

Καλωσόρισμα

Ονομάζομαι Σαρημπαλίδης Ιωάννης και είμαι καθηγητής Πληροφορικής στο Γενικό Λύκειο Πεντάπολης. Σε αυτό το ιστολόγιο θα παρουσιάζω τα προγράμματα τα οποία χρησιμοποιώ ή προτίθεμαι να χρησιμοποιήσωστην τάξη  καθώς και προγράμματα που χρησιμοποιώ για παραγωγή υλικού.