Πέμπτη, 30 Σεπτεμβρίου 2010

Audacity : Ένα φύλλο εργασίας για το podcasting

Με τον όρο Podcasting αναφερόμαστε στην δημιουργία αρχείων ήχου τα οποία μπορούμε να ακούσουμε όποτε εμείς θέλουμε. Δεν είναι δύσκολο να δημιουργήσουμε podcasts αρκεί να έχουμε ένα μικρόφωνο και ένα λογισμικό ηχογράφησης. Είναι μία πολύ ευχάριστη διαδικασία για τους μαθητές όταν βέβαια υπάρχει ο κατάλληλος εξοπλισμός.


Στα πλαίσια της εκμάθησης εφαρμογών πολυμέσων στην Β' Λυκείου ασχολούμαστε κάποιες ώρες με την open source εφαρμογή Audacity. Επίσης οι μαθητές ασχολούνται δύο ώρες με την δημιουργία  ενός podcast. Παρακάτω μπορείτε να δείτε ένα φυλλάδιο που μιλάει πιο αναλυτικά για την εργασία :


Εγώ προσωπικά δεν θα ασχοληθώ τώρα με το Audacity γιατί έχω κάποια προβλήματα με τον εξοπλισμό. Έτσι δεν έχω προλάβει να ελέγξω το φυλλάδιο. Οποιαδήποτε λοιπόν παρατήρηση και αλλαγή είναι ευπρόσδεκτη.

ΑΕΠΠ : 1ο Επαναληπτικό Τεστ

Σήμερα έβαλα τους μαθητές μου να γράψουν το 1ο επαναληπτικό τεστ στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Το πρώτο αυτό τεστ καλύπτει την ύλη του πρώτου κεφαλαίου και τις ενότητες 2.1 και 2.3. Οι επιδιώξεις μου ήταν οι εξής :
  1. Να υπάρχουν αρκετά εύκολα σημεία αλλά και ορισμένα δύσκολα,
  2. Να υπάρχουν αρκετές ερωτήσεις παρόμοιες με τα φυλλάδια,
  3. Να συνηθίσουν οι μαθητές να γράφουν τεστ που μοιάζουν στην δομή τους με τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Το πρώτο αυτό τεστ μπορείτε να το δείτε παρακάτω :


Συμπεράσματα
Τα αποτελέσματα ήταν πάνω - κάτω αυτά που περίμενα. Τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι μαθητές μου ήταν τα εξής :
  1. Η πρώτη ερώτηση Σ-Λ.
  2. Το 3ο θέμα.
  3. Από το 4ο θέμα το (α).
Για την ερώτηση Σ-Λ δεν ανησυχώ γιατί ήταν μία πονηρή ερώτηση και τους μπέρδεψε. Για το 3ο θέμα δεν περίμενα πολλά πράγματα αφού ακόμα δεν έχουμε φτιάξει δικούς μας αλγορίθμους. Όσο αναφορά για το 4ο θέμα η εμπειρία μου λέει ότι πολύ καλά αποτελέσματα πρέπει να αναμένω μετά από 2 μήνες.

Τετάρτη, 29 Σεπτεμβρίου 2010

Animated videos για να μάθετε πως χτίζεται ένα PC

Στην ιστοσελίδα PCitYourself μπορείτε να βρείτε animated videos που θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε κάθε μέρος ενός PC και να μάθετε ποια είναι η σωστή διαδικασία εγκατάστασης τους. Επίσης υπάρχουν σύντομες οδηγίες για όλα τα παραπάνω αλλά και για θέματα που αφορούν την εκκίνηση του συστήματος σας για πρώτη φορά.


Δείτε παρακάτω ένα video που δείχνει πως μπορούμε να κάνουμε εγκατάσταση της μνήμης RAM.


Εκπαίδευση
Τα παραπάνω videos σκοπεύω να τα χρησιμοποιήσω στο Γυμνάσιο όταν θα διδάξω τις ενότητες που αφορούν το υλικό του υπολογιστή στην Α' και στην Β' Γυμνασίου. Νομίζω όμως ότι θα μου είναι χρήσιμα και στην Α' Λυκείου όπου σκοπεύω να βλέπουν αρχικά οι μαθητές ένα video και στην συνέχεια να προσπαθούν να εφαρμόσουν όσα είδαν σε έναν παλιό υπολογιστή.

Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου 2010

12 πράγματα που πρέπει να γνωρίζει κάθε προγραμματιστής [Παρουσίαση]

Αναρωτηθήκατε ποτέ ποια είναι εκείνα τα πράγματα που πρέπει να γνωρίζει κάποιος για να γίνει ένας καλός προγραμματιστής;


Αν ναι, δείτε την παρακάτω παρουσίαση του Samnang Chhun.

Δευτέρα, 27 Σεπτεμβρίου 2010

ΑΕΠΠ : Ένα σχέδιο μαθήματος για τις ενότητες 2.1 , 2.3

Αισίως έχουμε τελειώσει το πρώτο κεφάλαιο και μπαίνουμε στο δεύτερο κεφάλαιο που ασχολείται με τους αλγορίθμους. Με βάση τον προγραμματισμό ύλης, όπως μπορείτε να δείτε σε προηγούμενο άρθρο, θα διδαχθούν οι ενότητες 2.1 και 2.3 και οι μαθητές θα γράψουν ένα επαναληπτικό τεστ στο επόμενο μάθημα. Με βάση λοιπόν τα παραπάνω προτείνω το επόμενο σχέδιο μαθήματος :

Ενότητες
Παράγραφοι 2.1 και 2.3 του πρώτου κεφαλαίου.

Σχέδιο μαθήματος
Σκοπεύω να αφιερώσω τα πρώτα 5 λεπτά για την συλλογή των φυλλαδίων ασκήσεων που είχαν για το σπίτι. Είναι απαραίτητο να ενθαρρύνουμε τους επιμελείς και να παροτρύνουμε αυτούς που τάχα τα ξέχασαν. Είπαμε δεν είναι όλα εύκολα στη δουλειά μας.

Στην συνέχεια θα αφιερώσω 20 - 25 λεπτά στην παρουσίαση της θεωρίας. Για τον σκοπό αυτό θα χρησιμοποιήσω την παρακάτω παρουσίαση :


Στο τέλος της ώρας θα αφιερώσω 5 λεπτά για να κάνω ανακεφαλαίωση και να εξηγήσω το περιεχόμενο του 4ου φυλλαδίου ασκήσεων που μπορείτε να δείτε παρακάτω :


Κυριακή, 26 Σεπτεμβρίου 2010

Ένα φύλλο εργασίας για το Stellarium

Έχω αναφερθεί και άλλη φορά στην open source εφαρμογή αστρονομίας Stellarium. Την εφαρμογή αυτή τη χρησιμοποιώ στη Β' Λυκείου όταν ασχολούμαι στις αρχές της χρονιάς με τις εφαρμογές της Πληροφορικής στις άλλες επιστήμες. Οι στόχοι από την χρήση του προγράμματος είναι οι εξής :
  1. Να γίνει κατανοητό από τους μαθητές ότι η πληροφορική είναι πλέον μέρος των περισσοτέρων επιστημών.
  2. Να μάθουν να χειρίζονται ένα άγνωστο σε αυτούς πρόγραμμα.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε το νεφέλωμα του αετού ή M16 όπως φαίνεται από το Stellarium :


Το φύλλο εργασίας που θα χρησιμοποιήσω φαίνεται παρακάτω :


ΑΕΠΠ: Προγραμματισμός ύλης 2010 - 2011

Αν και λίγο καθυστερημένα παρουσιάζω τον προγραμματισμό ύλης για το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Ας ξεκινήσουμε όμως να δούμε ποια είναι η ύλη για το σχολικό έτος 2010 - 2011 μέσα από μία όμορφη παρουσίαση του καθηγητή Άνθιμου Μισαηλίδη:

View more presentations from koursaros.
Τα πρώτα συμπεράσματα είναι ότι η ύλη είναι σχεδόν ίδια. Απλά έχουν αφαιρεθεί μικρά κομμάτια θεωρίας και η δομή ΕΠΙΛΕΞΕ. Έτσι δεν έχουμε να αλλάξουμε και πάρα πολλά πράγματα.
Η πρόταση λοιπόν που κάνω φαίνεται παρακάτω και στηρίζεται στα εξής βασικά σημεία :
  1. Πρώτα διδάσκω όλα τα θεωρητικά κεφάλαια γιατί θέλω να βοηθήσω όλους τους μαθητές να συμμετέχουν στην τάξη.
  2. Διδάσκω αλγορίθμους και προγράμματα μαζί γιατί θέλω να διδάσκω την κάθε έννοια μία φορά και όχι δύο φορές.
  3. Δίνω μεγαλύτερη βαρύτητα στα προγράμματα γιατί πιστεύω ότι ένας μαθητής που θα γράψει πρόγραμμα στο τέλος δεν θα έχει ποτέ πρόβλημα στις εξετάσεις (σκεφτείτε τι έγινε πέρυσι).
  4. Υπάρχουν ώρες αποκλειστικά αφιερωμένες σε διαγράμματα ροής και μετατροπές.
  5. Υπάρχουν 10 επαναληπτικά τεστ.
  6. Υπάρχουν ώρες επανάληψης που αν δεν προλαβαίνω να βγάλω την ύλη δεν τις κάνω.
  7. Σε κάθε ώρα οι μαθητές παίρνουν ένα φυλλάδιο ασκήσεων για το σπίτι και το επιστρέφουν στο επόμενο μάθημα.
Αν εσείς κάνετε διαφορετικά το μάθημα θα με ενδιέφερε πολύ να το μάθω.

Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων για την συλλογή PHET

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα είχα παρουσιάσει ένα φύλλο εργασίας για την δημιουργία ηλεκρικών κυκλωμάτων με την βοήθεια μίας διαδραστικής προσομοίωσης από τη συλλογή PHET.


Ωστόσο πριν λίγες μέρες βρήκα ότι υπάρχει ολόκληρο εγχειρίδιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την παραπάνω συλλογή φτιαγμένο από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών, το οποίο μπορείτε να δείτε παρακάτω :


Βέβαια το υλικό είναι προσαρμοσμένο για χρήση από καθηγητές άλλων ειδικοτήτων αλλά μπορείτε να πάρετε αρκετές ιδέες. Όσο αναφορά για το φύλλο εργασίας που χρησιμοποίησα στην τάξη μπορώ να πω ότι άρεσε στους περισσότερους μαθητές. Έτσι ο στόχος που είχα να δουν οι μαθητές πως συνδέεται η Πληροφορική με άλλες επιστήμες νομίζω επιτεύχθηκε.

Σάββατο, 25 Σεπτεμβρίου 2010

Δημιουργήστε 2d animations με το Pencil

Το Pencil είναι μία open-source eφαρμογή για την δημιουργία 2d animations με τον παραδοσιακό τρόπο. Για τον σκοπό αυτό μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε bitmap είτε vector graphics. Ο στόχος του δεν είναι να αντικαταστήσει προγράμματα σαν το Flash αλλά να επιτρέψει στον απλό χρήστη να δημιουργήσει εύκολα και γρήγορα 2d animations.

Εκπαίδευση
Το Pencil είναι μία πολύ καλή πρόταση για 2d animations. Ακόμα δεν το έχω δει όσο θα ήθελα αλλά πιστεύω ότι αξίζει τον κόπο να του ρίξετε μία ματιά. Όταν καταφέρω να έχω περισσότερο υλικό και προτάσεις για το πρόγραμμα θα σας ενημερώσω.

Η εργασία στο Powerpoint για το σχολικό έτος 2010 - 2011

Με βάση τον προγραμματισμό ύλης που έχω παρουσιάσει σε προηγούμενο άρθρο βρισκόμαστε προς το τέλος της εκμάθησης των χαρακτηριστικών του PowerPoint. Μόλις τελειώσουμε οι μαθητές θα υλοποιήσουν  μία συνθετική εργασία με τη βοήθεια του PowerPoint.

Από τη φετινή χρονιά θα αποφασίζεται για κάθε συνθετική εργασία ένα γενικό θέμα και οι μαθητές θα πρέπει να επιλέξουν κάτι σχετικό με το θέμα αυτό. Το θέμα της πρώτης εργασίας επιλέχθηκε από εμένα αλλά σκοπεύω τα επόμενα θέματα να επιλέγονται από κοινού με τους μαθητές. Το θέμα λοιπόν για φέτος είναι τα άγνωστα νησιά του πλανήτη μας


Δείτε και το παρακάτω φυλλάδιο για μία πιο αναλυτική παρουσίαση του θέματος της εργασίας :


Φωτογραφία : Waldo#4

Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2010

Ασκήσεις ΑΕΠΠ : Μέτρηση ταχύτητας ADSL

Το www.speedtest.net είναι ένας ιστότοπος που µας δίνει την δυνατότητα να µετρήσουµε την ταχύτητα σύνδεσης µας στο Διαδίκτυο.  Αρχικά επιλέγουµε µέσα από έναν χάρτη µία περιοχή, σε οποιοδήποτε µέρος του  κόσµου, και αυτόµατα ξεκινάει η  µέτρηση της ταχύτητας µας. Η µονάδα µέτρησης της ταχύτητας σύνδεσης είναι τα Mbps.



Με αφορμή τον παραπάνω ιστότοπο δημιούργησα την παρακάτω άσκηση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της δομής επιλογής.


Μπορείτε να κατεβάσετε την λύση, σε Γλωσσομάθεια και Διερμηνευτή, πατώντας ΕΔΩ.

Πέμπτη, 23 Σεπτεμβρίου 2010

Δύο νέα blogs για το μάθημα ΑΕΠΠ

Θα ήθελα να αναφέρω δύο καινούργια blog που δημιουργήθηκαν και έχουν αντικείμενο το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Οι προσπάθειες αυτές είναι αξιόλογες και ελπίζω να υπάρξουν και άλλοι καθηγητές Πληροφορικής που θα ακολουθήσουν για να κάνουμε έτσι το μάθημα μας καλύτερο.


Το blog του καθηγητή Πληροφορικής Νικόλαου Καρύδη


Το blog αυτό περιέχει υλικό μόνο για ΑΕΠΠ και ξεκίνησε στις 15 Μάϊου. Ενημερώνεται σε καθημερινή βάση και υπάρχουν άρθρα στις εξής κατηγορίες: Goto, Αλγοριθμικά κριτήρια, Βήμα-Βήμα Εκτέλεση, Διάφορα, Διόρθωση λαθών, Δώστε την Εκφώνηση, Θεωρία, Κριτήρια Αξιολόγησης, Λογικά Διαγράμματα, Μετατροπές, Πανελλαδικές Εξετάσεις,  Πίνακας Αληθείας, Πίνακες, Υποπρογράμματα και Χωρίς Πίνακες. Όλες οι ασκήσεις είναι λυμένες.


Το blog του καθηγητή Πληροφορικής Άνθιμου Μισαηλίδη


Είναι ένα πολύ πρόσφατο blog που ξεκίνησε στις 15 Σεπτεμβρίου. Περιέχει τις παρουσιάσεις που γίνονται στο μάθημα καθώς και τα φυλλάδια ασκήσεων που μοιράζονται στους μαθητές. Θα ήθελα να πω ότι η χαρά μου είναι διπλή για το blog αυτό αφού από την μία  φιλοξενενούνται σε αυτό οι παρουσιάσεις μου και από την άλλη υπήρξα κατά κάποιο τρόπο η έμπνευση για την δημιουργία του. Εύχομαι ολόψυχα καλή συνέχεια.

Πόση ενέργεια ξοδεύουμε όταν ψάχνουμε στο Google; - Infographic

Οι περισσότεροι από εμάς, και εγώ φυσικά, δεν σκεφτόμαστε την ενέργεια που καταναλώνεται σε κάθε αναζήτηση μας στο Google. Η αλήθεια όμως είναι ότι για κάθε πράγμα χρειάζεται ενέργεια. Δείτε το παρακάτω infographic και θα καταλάβατε (κάντε κλικ για να το δείτε σε μεγαλύτερο μέγεθος):


Εκπαίδευση 
Ένα από τα πράγματα που πιστεύω ότι έχουν μεγάλη σημασία είναι η καλλιέργεια στάσεων. Το παραπάνω infographic μπορεί λοιπόν να χρησιμοποιηθεί στην τάξη για να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές γύρω από θέματα που αφορούν την ενέργεια που καταναλώνουμε.

Τετάρτη, 22 Σεπτεμβρίου 2010

ΑΕΠΠ : Ένα σχέδιο μαθήματος για τις ενότητες 1.5 - 1.6

Οι ενότητες 1.5 και 1.6 του βιβλίου είναι θεωρητικές και οι μαθητές δεν πρόκειται να συναντήσουν ιδιαίτερες δυσκολίες. Είναι λοιπόν ευκαιρία να δούμε λίγο πιο αναλυτικά τις ασκήσεις που τους είχαμε βάλει για το σπίτι. Το πλάνο με το οποίο σκοπεύω να κινηθώ αύριο στην τάξη φαίνεται παρακάτω :

Ενότητες
Παράγραφοι 1.5 και 1.6 του πρώτου κεφαλαίου.

Σχέδιο μαθήματος
Πιστεύω ότι ο έλεγχος της δουλειάς στο σπίτι είναι κάτι στο οποίο πρέπει να δίνουμε ιδιαίτερη σημασία. Ετσι σκοπεύω να αφιερώσω 15 - 20 λεπτά για να εξηγήσω τις ασκήσεις που είχα βάλει για το σπίτι. Αν μάλιστα υπάρχει μεγάλο ποσοστό μαθητών που δεν έκανε τις ασκήσεις θα βάλω τους μαθητές να λύσουν μία από τις ασκήσεις μέσα στην τάξη.

Στην συνέχεια θα αφιερώσω 10 λεπτά για την ενότητα που αναφέρεται στις κατηγορίες των προβλημάτων. Έχω παρουσιάσει σε προηγούμενο άρθρο την παρουσίαση που θα χρησιμοποιήσω.  Ο στόχος της παρουσίασης είναι να συνδέσουν οι μαθητές τις καινούργιες έννοιες με προβλήματα που αντιμετώπισε ο θείος Αλβέρτος και έτσι να τις κατανοήσουν καλύτερα και να τις θυμούνται ευκολότερα.

Θα ακολουθήσουν άλλα 10 λεπτά για την ενότητα που αναφέρεται στην σχέση ανάμεσα στα προβλήματα και στους υπολογιστές. Η παρουσίαση που θα χρησιμοποιήσω φαίνεται παρακάτω :



Τα τελευταία 5 λεπτά θα κάνω μία ανακεφαλαίωση και θα εξηγήσω αυτά που περιέχονται στο φυλλάδιο ασκήσεων που φαίνεται παρακάτω :

Τρίτη, 21 Σεπτεμβρίου 2010

ΑΕΠΠ : Μία παρουσίαση για την διδασκαλία της ενότητας 1.5

Οι προηγούμενες παρουσιάσεις για το 1ο κεφάλαιο του μαθήματος Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον είχαν θερμή υποδοχή τόσο από εσάς τους αναγνώστες του blog όσο και από τους μαθητές μου. Μάλιστα τόλμησα να χρησιμοποιήσω την παρουσίαση για την διαδικασία επίλυσης προβλήματος και με τους μαθητές της Γ' Γυμνασίου και είχα επίσης καλά αποτελέσματα.

Παρατήρησα π.χ. ότι οι μαθητές μου σύνδεσαν κάποιες έννοιες με τον μαθητή Αρχιμήδη και έτσι πιστεύω ότι θα θυμούνται καλύτερα τις έννοιες αυτές. Σε συνέχεια λοιπόν της λογικής των προηγούμενων παρουσιάσεων μόλις τέλειωσα μία παρουσίαση για την ενότητα 1.5. Αυτή την φορά πρωταγωνιστής είναι ο θείος Αλβέρτος, ο γνωστός σε όλους μας Albert Einstein.

Θα ήθελα να σημειώσω ότι στην παρουσίαση υπάρχουν και ορισμένα animation στις σελίδες που ρωτάμε τους μαθητές, οι οποίες όμως φαίνονται μόνο αν κάνετε download την παρουσίαση.


Ελπίζω να διασκεδάσετε τόσο εσείς όσο και οι μαθητές σας. 

Δευτέρα, 20 Σεπτεμβρίου 2010

Ένα φύλλο εργασίας για τη δημιουργία ηλεκτρικών κυκλωμάτων

Μία από τις στάσεις που πρέπει να καλλιεργήσουμε στους μαθητές μας είναι το γεγονός ότι σήμερα όλες σχεδόν οι επιστήμες στηρίζονται στην Πληροφορική. Στο θέμα αυτό οι επιλογές είναι πάρα πολλές. Εγώ έχω επιλέξει να παρουσιάσω ένα πρόγραμμα αστρονομίας και μία προσομοίωση στην Φυσική.


Η προσομοίωση αυτή είναι φτιαγμένη από το Πανεπιστήμιο του Colorado, είναι μεταφρασμένη στα ελληνικά και αφορά την δημιουργία ηλεκτρικών κυκλωμάτων. Ονομάζεται Circuit Construction Kit (DC only) και για να τρέξει απαιτείται η εγκατάσταση της java. Στην ιστοσελίδα βέβαια του Πανεπιστημίου μπορείτε να βρείτε και άλλες προσομοιώσεις όχι μόνο από τον χώρο της Φυσικής αλλά και της Βιολογίας, της Χημείας και άλλων επιστημών.

Με την παραπάνω εφαρμογή μπορείτε να διδάξετε κάποια βασικά πράγματα από την θεωρία των ηλεκτρικών κυκλωμάτων. Εγώ επέλεξα να δούμε τα εξής :

  1. Δημιουργία απλού κυκλώματος,
  2. Διαφορά ανάμεσα σε μονωτές και αγωγούς,
  3. Μέτρηση μεγεθών με χρήση βολτόμετρου και αμπερόμετρου,
  4. Σύνδεση σε σειρά.

Το φύλλο εργασίας που θα χρησιμοποιήσω φαίνεται παρακάτω :


Κυριακή, 19 Σεπτεμβρίου 2010

ΑΕΠΠ : Ένα σχέδιο μαθήματος για την ενότητα 1.4

Στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον βρισκόμαστε στην ενότητα 1.4. Η ενότητα αυτή είναι αρκετά σημαντική αφού γίνεται μία πρώτη εισαγωγή στις έννοιες δεδομένα και ζητούμενα. Πως λοιπόν θα αντιμετωπίσουμε τις έννοιες αυτές; Παρακάτω μπορείτε να δείτε τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύω να διδάξω το μάθημα. 

Ενότητες
Παράγραφος 1.4 του πρώτου κεφαλαίου.

Σχέδιο μαθήματος
Είναι πιστεύω βασικό τα πρώτα 5 λεπτά της ώρας να ελέγξουμε αν οι μαθητές έκαναν τις ασκήσεις που τους βάλαμε στο σπίτι. Πρέπει να επιβραβεύσουμε αυτούς που έλυσαν τις ασκήσεις και να ενθαρρύνουμε τους υπόλοιπους να λύσουν τις ασκήσεις μέχρι την επόμενη φορά.

Στην συνέχεια κάνουμε μία παρουσίαση των βασικών εννοιών του μαθήματος. Η δική  μου πρόταση, που την έχω παρουσιάσει σε προηγούμενο άρθρο, είναι η  κατανόηση των εννοιών μέσα από την  παρουσίαση μίας ιστορίας που είναι οικεία στους μαθητές. Η όλη διαδικασία υπολογίζω να έχει διάρκεια 15 - 20 λεπτά. Εδώ θέλω να τονίσω ότι έχει μεγάλη σημασία να δώσουμε στους μαθητές τον απαραίτητο χρόνο να απαντήσουν στα ερωτήματα της παρουσίασης.

Μετά το τέλος της παρουσίασης κάνουμε μία ανακεφαλαίωση και παρουσιάζουμε τα τρία στάδια αντιμετώπισης ενός προβλήματος : Κατανόηση, Ανάλυση και Επίλυση. Στο στάδιο αυτό δεν πρέπει να αφιερώσουμε πάνω από 3-4 λεπτά.

Στην συνέχεια αφιερώνουμε 10 λεπτά για να επιλύσουν οι μαθητές μόνοι τους ένα πρόβλημα παρόμοιο με αυτό  που τους παρουσιάσαμε. Το πρόβλημα που σκέφτομαι εγώ είναι το εξής :

Ο Νικόλας έχει στον υπολογιστή του έναν φάκελο για να αποθηκεύει τις ασκήσεις που λύνει στο μάθημα της ΑΕΠΠ. Αν υπάρχουν συνολικά τρία αρχεία που έχουν μέγεθος 4, 3 και 7 Kbytes ποιο είναι το συνολικό μέγεθος του φακέλου;

Στο τέλος της ώρας τους δίνουμε το 2ο φυλλάδιο ασκήσεων και τους εξηγούμε για 5 λεπτά τις ασκήσεις που περιέχονται σε αυτό. Το 2ο αυτό φυλλάδιο ασκήσεων φαίνεται παρακάτω :


Σάββατο, 18 Σεπτεμβρίου 2010

Ποια web 2.0 εργαλεία θα χρησιμοποιήσετε στην τάξη; [Δημοσκόπηση]

Η νέα δημοσκόπηση αφορά την χρήση των web 2.0 εργαλείων στην τάξη. Έχω ήδη αφιερώσει πολλά άρθρα στο θέμα αυτό, έχω ανεβάσει αρκετά φύλλα εργασίας και έχω δείξει εργασίες που έκαναν οι μαθητές μου την προηγούμενη χρονιά. Βέβαια ήταν η πρώτη χρονιά και τα αποτελέσματα δεν μπορώ να πω ότι ήταν αυτό που περίμενα αλλά κάθε αρχή και δύσκολη.

Στην δημοσκόπηση λοιπόν αυτή, στην οποία μπορείτε να κάνετε πολλαπλές επιλογές, καλείστε να επιλέξετε τα web 2.0 εργαλεία που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε φέτος στην τάξη. Αν υπάρχει κάποιο άλλο εργαλείο που θα χρησιμοποιήσετε μην διστάσετε να το αναφέρετε.


Αποτελέσματα
Τα τελικά αποτελέσματα φαίνονται παρακάτω :


Από τα αποτελέσματα μάλλον συμπεραίνω ότι λίγοι θα χρησιμοποιήσουν web 2.0 εργαλεία στην τάξη τους. Αυτό το γεγονός μπορώ να πω ότι με απογοήτευσε λίγο. Πιστεύω ότι αν θέλουμε να αναβαθμίσουμε το μάθημα μας και να ακούγεται η φωνή μας στο Υπουργείο Παιδείας πρέπει να σταματήσουμε να ασχολούμαστε μόνο με προγράμματα της Microsoft και να δούμε και άλλα προγράμματα.

Η πρόσφατη άποψη του Υπουργείου

Το στοίχημα για  το Υπουργείο Παιδείας δεν είναι να έχουν κομπιούτερ τα σχολεία, ούτε να γίνεται το μάθημα της πληροφορικής. Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό: Η  πληροφορική και το διαδίκτυο να αποτελούν εργαλείο για όλα τα μαθήματα και σε όλους τους τρόπους διδασκαλίας.

δεν είναι παρά το αποτέλεσμα πολλών χρόνων απαξίωσης του μαθήματος από εμάς τους ίδιους. Είναι άλλωστε γνωστό ότι σε πολλά σχολεία το εργαστήριο Πληροφορικής είναι πιο πολύ Internet Cafe παρά χώρος διδασκαλίας της Πληροφορικής. Ακόμα και οι εργασίες που βάζουμε στους μαθητές πιο πολύ μοιάζουν με copy-paste ιστοσελίδων του Internet παρά εργασίες με στόχους.

Πιστεύω ακράδαντα, και αυτό νομίζω είναι φανερό μέσα από το ιστολόγιο αυτό, ότι για να μπορέσουμε να έχουμε μέλλον ως κλάδος πρέπει να δουλέψουμε. Να προτείνουμε πράγματα που έχουν σχέση με την επιστήμη της Πληροφορικής και να μην ασχολούμαστε με τις ΤΠΕ. Πόσοι άραγε από εμάς διδάχθηκαν τέτοια πράγματα στο Πανεπιστήμιο;

Νομίζω ότι είπα αρκετά για το θέμα. Θα ήθελα μόνο κλείνοντας να πω μία φράση που μας ανέφερε ένας καθηγητής μου στο Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής που σπούδασα.

Εσείς δεν είστε χρήστες αλλά χτίστες.

Ας υιοθετήσουμε λοιπόν την άποψη αυτή. Στα άλλα μαθήματα γίνεται χρήση των προγραμμάτων της Πληροφορικής. Στο δικό μας μάθημα διδάσκουμε ή έπρεπε να διδάσκουμε πως χτίζονται αυτά τα προγράμματα. Εμείς δηλαδή δεν θέλουμε να γίνουμε χρήστες (όπως κυρίως συμβαίνει στην Ελλάδα) αλλά χτίστες (όπως συμβαίνει στις ΗΠΑ). Δεν θέλουμε να χρησιμοποιούμε μόνο αυτά που κάνουν οι άλλοι αλλά να φτιάξουμε και δικά μας, τα οποία θα χρησιμοποιήσουν και στο εξωτερικό.

EduTecher : Γνωρίστε το web 2.0 μέσα από videos

Η ιστοσελίδα EduTecher δημιουργήθηκε στα τέλη του 2007. Κύριος στόχος της ήταν να βοηθήσει τους καθηγητές να ενσωματώσουν τις νέες τεχνολογίες στην τάξη. Αυτό το κάνει με δύο τρόπους. Πρώτα απ' όλα παρέχει συνδέσεις σε ιστοσελίδες με εκπαιδευτικό ενδιαφέρον παρέχοντας ταυτόχρονα και μία μικρή περιγραφή. Επίσης παρέχει how-to videos για πολλά από τα εργαλεία που μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει στην τάξη.


Δείτε π.χ. ένα video για την ιστοσελίδα Embed It In η οποία σας δίνει την δυνατότητα να ενσωματώσετε οποιοδήποτε αρχείο, είτε από τον υπολογιστή σας είτε από κάποιο άλλο site, στο blog σας.


Εκπαίδευση
Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα περιέχει πολλά ωραία videos που θα σας βοηθήσουν να γνωρίσετε ορισμένα εργαλεία που δεν τα γνωρίζατε. Είναι πιστεύω ένα καλό site για να ξεκινήσει κανείς. Προσωπικά έχω χρησιμοποιήσει κάποια από τα videos σε προηγούμενα άρθρα μου.

Παρασκευή, 17 Σεπτεμβρίου 2010

Εφαρμογές Πληροφορικής: Προγραμματισμός ύλης 2010 - 2011

Στο μάθημα Εφαρμογές Πληροφορικής, που διδάσκεται στην Α' Λυκείου, έγιναν αρκετά σημαντικές αλλαγές στην ύλη (δείτε και το αντίστοιχο έγγραφο). Η λογική του Υπουργείου είναι νομίζω ξεκάθαρη. Θέλει ένα μάθημα καθαρά εργαστηριακό στο οποίο οι μαθητές θα ασχολούνται κατά βάση με την εκπόνηση συνθετικών εργασιών. Το ερώτημα βέβαια είναι τι συνθετικές εργασίες θα υλοποιήσουν οι μαθητές και σε τι περιβάλλοντα. Στο ερώτημα αυτό το Υπουργείο αφήνει τον καθηγητή Πληροφορικής να επιλέξει με βάση τις δυνατότητες των μαθητών του.

Με βάση τα παραπάνω έκανα ενδεικτικά τον παρακάτω προγραμματισμό ύλης. Τα κύρια σημεία του μπορούν να συνοψιστούν ως εξής :
  1. Υπάρχουν λίγες ώρες θεωρίας,
  2. Υλοποιούνται πολλές συνθετικές εργασίες (συνολικά 11),
  3. Κάθε συνθετική εργασία γίνεται με διαφορετική εφαρμογή,
  4. Κάθε συνθετική εργασία έχει μικρή διάρκεια (2-3 ώρες),
  5. Γίνεται χρήση αποκλειστικά δωρεάν εφαρμογών (εκτός από το Powerpoint),
  6. Γίνεται χρήση αρκετών web 2.0 εφαρμογών.


Βέβαια, ανάλογα με τις δυνατότητες των μαθητών, κάποια σημεία μπορεί να παραλειφθούν ή ακόμα και να αφαιρεθούν. Ωστόσο νομίζω ότι τα συγκεκριμένα περιβάλλοντα βοηθούν στην διαφοροποίηση της εργασίας μέσα στην τάξη και έτσι δεν θα δημιουργηθούν μεγάλα προβλήματα.

Αν έχετε κάποια άλλη πρόταση αφήστε σας παρακαλώ ένα σχόλιο.

Πέμπτη, 16 Σεπτεμβρίου 2010

Ο υπολογιστής ως ψηφιακή μηχανή [Παρουσίαση]

Στο μάθημα της Πληροφορικής στη Β' Γυμνασίου η ύλη ξεκινάει με τις διαφορές ανάμεσα στο αναλογικό και το ψηφιακό σήμα. Επίσης αναλύεται γιατί ο υπολογιστής είναι μία ψηφιακή μηχανή.


Για την παραπάνω ύλη έφτιαξα σήμερα μία παρουσίαση την οποία θα χρησιμοποιήσω αύριο στο σχολείο. Μέσα από αυτή την παρουσίαση προσπαθώ να εντοπίσω τα κύρια σημεία του μαθήματος και να μην μπερδεύω τους μαθητές με πολλές λεπτομέρειες. Ασχολούμαι λοιπόν με τις εξής έννοιες : αναλογικό, ψηφιακό και δυαδικό ψηφίο.


Τετάρτη, 15 Σεπτεμβρίου 2010

Εικονογραφημένο λεξικό πληροφορικής

Πολλές φορές είναι χρήσιμο ένα λεξικό με όρους πληροφορικής. Πρόσφατα βρήκα το παρακάτω εικονογραφημένο λεξικό Πληροφορικής και Ευρυζωνικότητας στην ιστοσελίδα της εθνικής επιτροπής τηλεπικοινωνιών και ταχυδρομείων. Μπορείτε να δείτε το αρχείο παρακάτω ενώ αν θέλετε να το κατεβάσετε πατήστε ΕΔΩ.


Εκπαίδευση
Το λεξικό αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές όταν αυτοί υλοποιούν projects στο εργαστήριο. Αυτό που σκέφτομαι είναι να τοποθετήσω σε κάθε σκληρό δίσκο το παραπάνω αρχείο ώστε οι μαθητές να μπορούν να το χρησιοποιούν εύκολα και γρήγορα.

Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2010

ΑΕΠΠ : Μία παρουσίαση για την διδασκαλία της ενότητας 1.4

Κάνω αρκετό καιρό το μάθημα και εγώ δοκιμάσει αρκετούς τρόπους για να διδάξω τις διάφορες ενότητες του βιβλίου. Σκέφτομαι επίσης συχνά αν θα πρέπει να ακολουθώ τα παραδείγματα του βιβλίου. Η απάντηση που έχω τελικά δώσει είναι να ακολουθώ το επίπεδο των μαθητών μου και να προσπαθώ να τους κεντρίσω το ενδιαφέρον για να μάθουν από μόνοι τους.

Ένα λοιπόν από τα άστοχα παραδείγματα του βιβλίου είναι και αυτό που υπάρχει στην ενότητα 1.4 του 1ου κεφαλαίου. Υπερβολικά μεγάλο σε μέγεθος και τέτοιο που καταντάει βαρετό και αναποτελεσματικό. Εγώ θα προτιμήσω φέτος να χρησιμοποιήσω έναν άλλο τρόπο διδασκαλίας. Αντί να κάνω μάθημα θα πω μία ιστορία. Και ελπίζω τα παιδιά όχι μόνο να μην βαρεθούν αλλά να βρουν ένα κίνητρο για να μάθουν.


Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2010

Πως θα είναι το Διαδίκτυο το 2020; [Infographic]

Αναρωτηθήκατε ποτέ πως θα είναι το Διαδίκτυο στο μέλλον;


Οι 10 κυριότερες προβλέψεις που μπορούν να γίνουν για το Διαδίκτυο είναι οι εξής :
  1. Περισσότεροι άνθρωποι θα το χρησιμοποιούν,
  2. Θα έχει εξαπλωθεί γεωγραφικά περισσότερο,
  3. Θα μπαίνουμε με πολλούς τρόπους και όχι μόνο με τον υπολογιστή,
  4. Το περιεχόμενο που είναι αποθηκευμένο στο Διαδίκτυο θα αυξηθεί θεαματικά,
  5. Η σύνδεση θα είναι κυρίως ασύρματη,
  6. Περισσότερες υπηρεσίες θα είναι διαθέσιμες προς υλοποίηση μέσω Διαδικτύου,
  7. Θα είναι περισσότερο πράσινο,
  8. Η διαχείρηση του Διαδικτύου θα είναι περισσότερο αυτοματοποιημένη,
  9. Δεν θα βασίζεται στη συνεχή συνδεσιμότητα, 
  10. Θα προσελκύσει περισσότερους hackers.
 Δείτε και το παρακάτω infographic (κάντε κλικ για να το δείτε σε μεγάλο μέγεθος) :



Πηγή : MakeUseOf

Εκπαίδευση
Τα παραπάνω στοιχεία μπορούν να παρουσιαστούν όταν διδάσκουμε θέματα που αφορούν το μέλλον της Πληροφορικής και του Διαδικτύου. Πάνω στο θέμα αυτό μπορούν να προβληματιστούν οι μαθητές και να εκπονήσουν ομαδικές εργασίες. Είναι άλλωστε ένας από τους στόχους των μαθημάτων επιλογής της Α' και της Β' Λυκείου να αναπτύξουν οι μαθητές, μέσα από εργασίες στην τάξη, μία πληροφορική κουλτούρα.

Κυριακή, 12 Σεπτεμβρίου 2010

Εφαρμογές Υπολογιστών : Προγραμματισμός ύλης 2010 - 2011

Στο μάθημα επιλογής Εφαρμογές Υπολογιστών που διδάσκεται στην Β' Λυκείου η ύλη περιλαμβάνει τα κεφάλαια 10, 11, 12 και 13 και το σύνολο των διδακτικών ωρών είναι 50. Ο προγραμματισμός της ύλης που φαίνεται παρακάτω κατανέμεται ως εξής :
  • Κεφάλαιο 10ο  ( 3 ώρες)
  • Κεφάλαιο 11ο ( 34 ώρες )
  • Κεφάλαιο 12ο ( 8 ώρες )
  • Κεφάλαιο 13ο ( 5 ώρες )
Η κατανομή των ωρών είναι ενδεικτική και συνήθως μεταβάλλεται κατά την διάρκεια της χρονιάς ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Ωστόσο υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για την εκπόνηση συνθετικών εργασιών αφού υπάρχουν συνολικά 9 ( 22 ώρες ).


ΑΕΠΠ : Ένα σχέδιο μαθήματος για τις παραγράφους 1.1 - 1.3

Στις επόμενες μέρες θα χρειαστεί να διδάξουμε για πρώτη φορά το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Ποιες ενότητες θα διδάξουμε; Τι υλικό θα χρησιμοποιήσουμε; Τι ασκήσεις θα δώσουμε γα το σπίτι; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσω να απαντήσω στην συνέχεια.

Ενότητες
Παράγραφοι 1.1 - 1.3 του πρώτου κεφαλαίου.

Σχέδιο μαθήματος
Βασικός στόχος στο πρώτο μάθημα είναι να απαντήσουμε στο ερώτημα των μαθητών "Γιατί να μάθω προγραμματισμό;". Μετά λοιπόν από τα πρώτα 5-10 λεπτά που θα καλωσορίσουμε τους μαθητές μπορούμε να αφιερώσουμε άλλα 10 λεπτά στο παραπάνω ερώτημα. Για τον σκοπό αυτό μπορεί να γίνει χρήση της παρακάτω παρουσίασης :


Στην συνέχεια θα αφιερώσουμε άλλα 15 - 20 λεπτά στην παρουσίαση της ύλης. Για τον σκοπό αυτό μπορεί να γίνει χρήση της παρακάτω παρουσίασης :


Τέλος αφιερώνουμε 5 λεπτά σε μία ανακεφαλαίωση και δίνουμε δουλειά για το σπίτι. Το πρώτο αυτό φυλλάδιο ασκήσεων πρέπει να είναι μικρό και εύκολα επιλύσιμο από τους περισσότερους μαθητές. Παρακάτω μπορείτε να δείτε το φυλλάδιο αυτό :


Σάββατο, 11 Σεπτεμβρίου 2010

Microworlds Pro : Προγραμματισμός ύλης 2010 - 2011

Για τον καλύτερο προγραμματισμό ενός μαθήματος κρίνεται απαραίτητο ο καθηγητής να κατανείμει τις διαθέσιμες διδακτικές ώρες στις αντίστοιχες ενότητες του βιβλίου. Στην συνέχεια μπορείτε να δείτε τον προγραμματισμό ύλης που έχω κάνει για το μάθημα της Πληροφορικής στην Γ' Γυμνασίου.


Στο σύνολο των 24 ωρών που θα δείτε δεν περιλαμβάνονται οι 2 ώρες που αφορούν τα διαγωνίσματα του Α' και του Β' τριμήνου. Η κατανομή των ωρών έχει γίνει ως εξής :
  • Κεφάλαιο 1ο  ( 2 ώρες)
  • Κεφάλαιο 2ο ( 19 ώρες )
  • Ενότητα 2 ( 3 ώρες )
Ο προγραμματισμός της ύλης είναι ενδεικτικός και αλλάζει κατά την διάρκεια της χρονιάς ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών. Για τα περισσότερα μαθήματα υπάρχουν φύλλα εργασίας και φυλλάδια ασκήσεων για το σπίτι ενώ υπάρχουν και 3 συνθετικές εργασίες. Η πρώτη αφορά το Microworlds Pro μέχρι την παράγραφο που αναφέρεται στις υπερ-διαδικασίες. Η δεύτερη αφορά και πάλι το Microworlds Pro και αφορά όλη την διδαχθείσα ύλη. Τέλος για την τρίτη σκέφτομαι τα παιδιά να υλοποιήσουν μία εργασία με μία web 2.0 εφαρμογή.


Σε επόμενο άρθρο θα κάνω αναφορά στο υλικό που χρησιμοποιώ στο μάθημα.

Φωτογραφία : National Geographic

WLearn : Ελληνικά tutorials για HTML, XHTML και CSS

Στην ιστοσελίδα WLearn μπορείτε να βρείτε 3 σειρές μαθημάτων, από τον  Άκη Καργιοφύλλη, που αφορούν τα εξής θέματα : HTML, XHTML και CSS. Τα μαθήματα είναι σχεδιασμένα με όμορφο τρόπο ενώ υπάρχει η δυνατότητα να ελέγξετε τον κώδικα που μαθαίνετε κάνοντας χρήσης της εφαρμογής "Δοκίμασε το", που είναι παρόμοια με την εφαρμογή που συναντάμε στην ιστοσελίδα w3schools.


Δείτε ένα παράδειγμα εμφάνισης της εφαρμογής "Δοκίμασε το" στον παραπάνω ιστότοπο.

Εκπαίδευση
Τα παραπάνω tutorials είναι πολύ καλά σχεδιασμένα και έτσι μπορούν να ικανοποιήσουν τόσο τις ανάγκες των καθηγητών όσο και τις ανάγκες των μαθητών. Τα πολλά παραδείγματα που υπάρχουν αλλά και η εφαρμογή "Δοκίμασε το" ευνοούν μία διδασκαλία κυρίως της HTML μέσα στην τάξη στα πλαίσια π.χ. της διδασκαλίας του μαθήματος της Πληροφορικής σην Β' Λυκείου.


Ενημέρωση (Ιούνιος 2014) : Στον ιστότοπο WLearn μπορείτε να βρείτε πλέον δύο ακόμα σειρές μαθημάτων για Ajax και HTML5.


Παρασκευή, 10 Σεπτεμβρίου 2010

Οπτικοποίηση του Internet από το BBC

Το BBC προσπάθησε να οπτικοποιήσει στοιχεία που αφορούν το Internet και τα κατάφερε πολύ καλά. Όλα τα στοιχεία που χρησιμοποίησε αφορούν τον Ιανουάριο του 2010. Πιο συγκεκριμένα στην πρώτη από τις τέσσερες καρτέλες που θα δείτε ασχολείται με τα 100 μεγαλύτερα sites.


Στην συνέχεια ασχολείται με τους ανθρώπους που πλούτισαν από το Internet όπως ο Mark Zuckerberg και ο Larry Page. Η τρίτη καρτέλα ασχολείται με την ανάπτυξη του Internet από το 1998 έως το 2008 και η τελευταία καρτέλα εξηγεί πως δουλεύει το Internet.


Εκπαίδευση
Το παραπάνω υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υλικό παρουσίασης όταν διδάσκουμε το Internet. Οι μαθητές εντυπώνουν καλύτερα διάφορα πράγματα που αφορούν το Internet αφού το υλικό παρουσιάζεται με γραφικό τρόπο. Μπορεί επίσης να αποτελέσει και υλικό που θα χρησιμοποιηθεί κατά την εκπόνηση εργασιών που αφορούν το Internet. 

Πέμπτη, 9 Σεπτεμβρίου 2010

Εισαγωγή στα Lego Mindstorms NXT [Παρουσίαση]

Τα Lego Mindstorms Nxt είναι προγραμματιζόμενα ρομπότ που μπορείτε να τα συναρμολογήσετε μόνοι σας χρησιμοποιώντας τουβλάκια lego. Αυτό βέβαια που διαφοροποιεί τα ρομπότ αυτά είναι η ύπαρξη αισθητήρων και η δυνατότητα προγραμματισμού τους. Έτσι φορτώνοντας ένα πρόγραμμα μπορείτε να κάνετε το ρομπότ να κινηθεί, να αποφύγει εμπόδια, να παίξει μουσική, να ακούσει και άλλα πολλά.


Ο προγραμματισμός του γίνεται μέσα από ένα όμορφο γραφικό περιβάλλον και με χρήση blocks. Η λογική βέβαια του προγραμματισμού ενός ρομπότ είναι διαφορετική από την λογική του κλασικού προγραματισμού και ίσως συναντήσετε δυσκολίες στην αρχή. Αν σας ενδιαφέρει η ιδέα να χρησιμοποιήσετε ένα ρομπότ στην τάξη πρέπει να προμηθευτείτε το βασικό πακέτο. Το κόστος αγοράς του είναι κοντά στα 300 €.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε μία παρουσίαση που έκανα πριν από ένα χρόνο (η παρουσίαση περιέχει ορισμένα video τα οποία παίζουν κανονικά μόνο αν την κατεβάσετε).



Εκπαίδευση
Τα Lego Mindstorms NXT μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη για τη διαδασκαλία του προγραμματισμού μέσα από ένα παιχνιώδη τρόπο. Μπορείτε εξάλλου να πάρετε μέρος και στο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής. Εγώ έχω το ρομπότ αυτό στο σχολείο και σε επόμενα άρθρα θα ανεβάσω φύλλα εργασίας για την χρήση του μέσα στην τάξη.

Ασκήσεις ΑΕΠΠ : Υπηρεσία Πόρτα - Πόρτα

Η εταιρεία Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ εξυπηρετεί τις ανάγκες για courier στο εσωτερικό, με την υπηρεσία ΠΟΡΤΑ - ΠΟΡΤΑ. Για την αποστολή δεμάτων υπάρχει τιμοκατάλογος για όλες τις δυνατές περιπτώσεις. Με βάση τα στοιχεία που βρήκα στον τιμοκατάλογο αυτό έκανα μία άσκηση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της δομής επιλογής.


Επειδή η δυσκολία της άσκησης είναι μεγάλη θα ήταν προτιμότερο να δίνεται σε επαναληπτικά διαγωνίσματα.


Μπορείτε να κατεβάσετε την λύση, σε Γλωσσομάθεια και Διερμηνευτή, πατώντας ΕΔΩ.

Τετάρτη, 8 Σεπτεμβρίου 2010


Η δεύτερη αυτή δημοσκόπηση αφορά το χώρο που διδάσκετε το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Το ερώτημα απευθύνεται στους καθηγητές Πληροφορικής που διδάσκουν το μάθημα ή που το δίδαξαν στο παρελθόν.

Όσον αφορά εμένα κατά καιρούς έχω κάνει κάποια μαθήματα στο εργαστήριο αλλά κατά βάση τα μαθήματα πραγματοποιούνται μέσα στην τάξη. Πέρυσι μάλιστα όλα τα μαθήματα πραγματοποιήθηκαν στην τάξη. Ίσως φταίω εγώ που δεν μπορώ να οργανωθώ καλά ή μπορεί να φταίει και το μέγεθος της ύλης. Ποιος ξέρει;



Αποτελέσματα
Τα αποτελέσματα φαίνονται παρακάτω :


Από τα παραπάνω αποτελέσματα είναι νομίζω φανερό ότι η πλειοψηφία των καθηγητών Πληροφορικής διδάσκει το μάθημα κυρίως στην τάξη. Αυτό το γεγονός είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό αφού για να μάθει κάποιος προγραμματισμό απαιτείται εκτός από θεωρητική κατάρτιση και πολύ πρακτική εξάσκηση. Εξάλλου ο χρόνος που αφιερώνει κάποιος προγραμματιστής στην συγγραφή ενός προγράμματος είναι κατά πολύ μικρότερος από το χρόνο που απαιτείται για να τον ελέγξει. 

Εμείς λοιπόν, και εγώ ανάμεσα, προσπαθούμε να φτιάξουμε προγραμματιστές που θα γράφουν προγράμματα χωρίς να τα ελέγχουν. Αναρωτιέμαι πως είναι δυνατόν αυτά τα παιδιά να μάθουν. Αναλογιζόμενος τα παραπάνω έχω σκοπό να αλλάξω φέτος τον τρόπο διδασκαλίας μου. Να βάλω τα παιδιά στο εργαστήριο και ας κάνουμε λιγότερες ασκήσεις. Σε τελική ανάλυση αυτή είναι η χαρά του προγραμματισμού.

Η αναθεωρημένη ταξινομία του Bloom σε απλά Ελληνικά [Video]

Το 1956 ο Benjamin Bloom κατέταξε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα σε τρεις μεγάλους τομείς : γνωστικός τομέας, συναισθηματικός τομέας και ψυχοκινητικός τομέας. Ο γνωστικός τομέας περιελάμβανε τις εξής κατηγορίες : Γνώση, Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Σύνθεση και Αξιολόγηση.

Το 2000 ένας πρώην μαθητής του Bloom, ο Lorin Anderson, μαζί με τον Krathwohl επανεξέτασαν το παραπάνω μοντέλο κάνοντας κάποιες αλλαγές. Οι δύο σημαντικότερες ήταν οι εξής :
  1. Άλλαξαν τα ονόματα των επιπέδων από ουσιαστικά σε ρήματα και
  2. Άλλαξαν ελαφρώς τη σειρά των επιπέδων.
Τα έξι καινούργια επίπεδα είναι τα εξής : Θυμάμαι, Κατανοώ, Εφαρμόζω, Αναλύω, Αξιολογώ και Δημιουργώ.


Δείτε τέλος το παρακάτω video το οποίο παρουσιάζει σε απλά Ελληνικά το παραπάνω μοντέλο. Δείχνει επίσης πως μπορεί να εφαρμοστεί στην διδασκαλία της Ζωγραφικής στο μάθημα της Πληροφορικής στην Α' Γυμνασίου.


Φωτογραφία : aliceayel

Εκπαίδευση
Το video αυτό δείχνει με πολύ ωραίο τρόπο πως μπορούμε να οργανώσουμε τη διδασκαλία της ζωγραφικής στο μάθημα της Πληροφορικής στην Α' Γυμνασίου. Θα πρέπει νομίζω να προσαρμόσουμε την δουλειά μας ώστε να ανταποκρίνεται στο παραπάνω μοντέλο. Και βέβαια στο μάθημα της Πληροφορικής ο στόχος της δημιουργίας είναι νομίζω ευκολότερος σε σχέση με τα άλλα μαθήματα.

Τρίτη, 7 Σεπτεμβρίου 2010

Πως να επιλέξετε έναν νέο υπολογιστή [Video]

Η επιλογή ενός υπολογιστή δεν είναι εύκολη υπόθεση. Έτσι πολλοί είναι αυτοί που αγοράζουν π.χ. ένα ακριβό υπολογιστή μόνο και μόνο για να γράφουν κείμενα και να μπαίνουν στο Internet. Για να αποφύγουμε τέτοιες δυσάρεστες καταστάσεις πρέπει πάντα να ξεκινάμε από το εξής ερώτημα : "Ποιος είναι εκείνος ο υπολογιστής που ικανοποιεί τις ανάγκες μου;".


Αφού απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό μπορούμε να συνεχίσουμε με τα επόμενα ερωτήματα:
  1. Πόσα λεφτά μπορώ να διαθέσω;
  2. Τι λειτουργικό σύστημα επιθυμώ;
  3. Θέλω laptop ή desktop computer;
  4. Πόσο ισχυρό επεξεργαστή χρειάζομαι;
  5. Πόση μνήμη χρειάζομαι;
  6. Τι κάρτα γραφικών χρειάζομαι;
  7. Ποιο θα είναι το μέγεθος του σκληρού μου δίσκου;
  8. Τι περιφερειακά χρειάζομαι;

Δείτε και το πολύ κατατοπιστικό video που ακολουθεί (αν θέλετε να βλέπετε τις οδηγίες πατήστε το πράσινο κουμπί που φαίνεται στο πάνω αριστερό μέρος του video).



Εκπαίδευση
Η επιλογή ενός υπολογιστή είναι ένα από τα αγαπημένα μου θέματα για project όταν διδάσκω το κεφάλαιο που αφορά το hardware στην Α' Λυκείου. Το παραπάνω video μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν οδηγός για κάθε ομάδα στην τάξη. Στην συνέχεια οι μαθητές θα καταγράφουν τις απαντήσεις τους ενώ για ορισμένες ερωτήσεις θα μπορούν να αναζητούν απαντήσεις σε ηλεκτρονικά καταστήματα όπως είναι π.χ. το e-shop.

Προσθήκη του Wibiya toolbar στο blog

Η Wibiya προσφέρει ένα καλαίσθητο toolbar το οποίο τοποθετείται στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας σας. Μέσα από αυτό το toolbar ο κάθε επισκέπτης έχει την δυνατότητα να κάνει πάρα πολλά πράγματα όπως να μεταφράσει την ιστοσελίδα, να δει πρόσφατα άρθρα, να κάνει subscribe στο blog και άλλα πολλά.


Το toolbar αυτό θεωρώ ότι είναι πολύ λειτουργικό αφού συγκεντρώνει πολλές λειτουργίες σε ένα μόνο μέρος. Έτσι το πρόσθεσα στο blog και πιστεύω να σας αρέσει. Οι λειτουργίες που πρόσθεσα, σε πρώτη φάση, είναι οι εξής :
  • Το κουμπί "Μετάφραση" έτσι ώστε να μπορεί να δει το blog και κάποιος που δεν γνωρίζει Ελληνικά,
  • Το κουμπί "Πρόσθετα άρθρα" έτσι ώστε να έχετε την δυνατότητα να προσπελάσετε εύκολα και γρήγορα τα τελευταία άρθρα,
  • Το κουμπί "Tweet" για να έχετε την δυνατότητα να μοιραστείτε ένα άρθρο με άλλους στο Tweeter,
  • Το κουμπί "Facebook" για να έχετε την δυνατότητα να μοιραστείτε ένα άρθρο με άλλους στο Facebook,
  • Το κουμί "Subscribe" για να κάνετε subcribe στο blog και
  • Το κουμπί "Μοιραστείτε" για να μοιραστείτε το άρθρο με διάφορους τρόπους.
Φωτογραφία : Pray4Serbia

Δευτέρα, 6 Σεπτεμβρίου 2010

Ασκήσεις ΑΕΠΠ : Διαγωνισμός καρφωμάτων

Ένα από τα πιο θεαματικά αθλήματα είναι το μπάσκετ. Και φυσικά οι ωραιότερες φάσεις είναι τα καρφώματα. Κάθε χρόνο μάλιστα γίνεται και ένα all star game και παράλληλα γίνεται διαγωνισμός τριπόντων και διαγωνισμός καρφωμάτων.


Παρακάτω θα δείτε ένα φύλλο εργασίας που περιέχει μία άσκηση για την εύρεση του νικητή σε έναν διαγωνισμό καρφωμάτων. Ο βαθμός δυσκολίας της, λόγω κυρίως του μεγέθους της, είναι σχετικά υψηλός για τους μαθητές και πρέπει να χρησιμοποιείται, κατά την γνώμη μου, όταν τα παιδιά έχουν καταλάβει τα βασικά θέματα που αφορούν τους πίνακες και την ταξινόμηση.


Μπορείτε να κατεβάσετε την λύση, σε Γλωσσομάθεια και Διερμηνευτή, πατώντας ΕΔΩ.

Φωτογραφία : jjani

Κυριακή, 5 Σεπτεμβρίου 2010

Robomind : Ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον εκμάθησης του προγραμματισμού

Το Robomind είναι ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον εκμάθησης του προγραμματισμού για αρχάριους χρήστες. Ο χρήστης καλείται να δώσει οδηγίες σ' ένα robot μέσα από ένα όμορφο γραφικό περιβάλλον. Οι βασικές εντολές που μπορούν να δοθούν στο ρομπότ είναι οι εξής : Move, See, Paint και Grab. Οι εντολές μπορούν να δοθούν είτε πατώντας ένα κουμπί, είτε με το ποντίκι είτε γράφοντας εντολές.


Υποστηρίζονται επίσης loops, if structures, logical expressions, procedures και σχόλια. Με την βοήθεια όλων των παραπάνω μπορούμε να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα όπως φαίνεται παρακάτω:


Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα έχει ως αποτέλεσμα το ρομπότ να ζωγραφίσει ένα άσπρο τετράγωνο. Το πρόγραμμα που δημιουργήσαμε μπορούμε κατόπιν να το τρέξουμε και να δούμε έτσι αν όλα πήγαν όπως τα είχαμε σχεδιάσει.

Δείτε και το παρακάτω εισαγωγικό video που εξηγεί τα βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος:


Εκπαίδευση
Το Robomind μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε εισαγωγικά μαθήματα όταν διδάσκουμε προγραμματισμό, όπως συμβαίνει στην Γ' Γυμνασίου ή στην Α' Λυκείου. Το επίπεδο δυσκολίας του δεν είναι υψηλό ενώ η εκμάθηση του είναι ευχάριστη και γρήγορη. Εξάλλου οι μαθητές κατανοούν τις έννοιες του προγραμματισμού καλύτερα αφού το ωραίο γραφικό περιβάλλον (είναι σαν πίστα παιχνιδιού) ενισχύει  τα κίνητρα τους για μάθηση.

Σάββατο, 4 Σεπτεμβρίου 2010

Audacity : Το καλύτερο δωρεάν πρόγραμμα επεξεργασίας ήχου

Το Audacity είναι μία open-source εφαρμογή επεξεργασίας ήχου. Διατίθεται για Mac OS X, Microsoft Windows, GNU/Linux και άλλα λειτουργικά συστήματα. 


Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Audacity για:
  • Να επεξεργαστείτε MP3 και WAV αρχεία ήχου,
  • Να αποκόψετε, να αντιγράψετε, να ενώσετε και να κάνετε μίξη σε ήχους.
  • Να εφαρμόσετε plug-in effects σε οποιοδήποτε σημείο του αρχείου ήχου.


Εκπαίδευση
Το Audacity είναι εκείνο το πρόγραμμα επεξεργασίας ήχου που χρησιμοποιώ στην τάξη. Είναι αρκετά εύκολο στην χρήση και είναι μεταφρασμένο στα ελληνικά. Κατά την παρουσίαση του προγράμματος στην τάξη χρησιμοποιώ τα πολύ καλά ελληνικά tutorials που υπάρχουν στην ιστοσελίδα edutorials.gr.

Η διάρκεια διδασκαλίας του προγράμματος είναι 4 - 5 ώρες και γίνεται στο πλαίσιο του μαθήματος της Πληροφορικής στην Α' ή στην Β' Λυκείου. Η πρώτη ώρα χρησιμοποιείται γα την παρουσίαση της εφαρμογής και την εξοικείωση των μαθητών με αυτή. Οι επόμενες 2 ώρες χρησιμοποιούνται για την εκμάθηση κάποιων βασικών χαρακτηριστικών με την βοήθεια 2 φύλλων εργασίας ( θα τα ανεβάσω σε επόμενο άρθρο ) και οι τελευταίες αφιερώνονται στην υλοποίηση ενός project από τους μαθητές.

Φωτογραφία : nanbent

Το μέλλον της εργασίας [Video]

Ένα από τα θέματα που απασχολούν τους σημερινούς μαθητές είναι η αναζήτηση μίας εργασίας που θα τους εξασφαλίζει σιγουριά και σταθερότητα. Είναι όμως δυνατό να συμβεί κάτι τέτοιο με τα σημερινά δεδομένα; Η απάντηση είναι μάλλον αρνητική.


Πλέον δε μπορούμε να μιλάμε για καριέρα σε ένα συγκεκριμένο τομέα. Ο κάθε μαθητής σήμερα θα πρέπει να κάνει πολλές και διαφορετικές δουλειές στο μέλλον. Ποιο άραγε θα είναι το μέλλον της εργασίας; Δείτε το παρακάτω video από την εταιρεία oDesk που παρουσιάζει τα βασικά χαρακτηριστικά κάθε εργασίας στο μέλλον.


Εκπαίδευση
Το video αυτό προσπαθεί να μας κάνει να δούμε την σημερινή πραγματικότητα. Είναι πολύ καλό οι μαθητές μας να συνειδητοπούν από νωρίς τι συμβαίνει στο χώρο της εργασίας. Είναι εξάλλου πολύ χαρακτηριστική η πρόταση που εμφανίζεται στο video : Το Πανεπιστήμιο είναι το νέο Λύκειο.

Παρασκευή, 3 Σεπτεμβρίου 2010

Τα πάντα για το WordPress - Infographic

Το Wordpress είναι ένα σύγχρονο σύστημα διαδικτυακών δημοσιεύσεων και διαχείρισης περιεχομένου· μ’ άλλα λόγια, ένα μέσο για να φτιάξετε έναν ιστότοπο (site) ή ιστολόγιο (blog) ωραία και απλά και να δημοσιεύετε κάθε είδους περιεχόμενο: άρθρα, σκέψεις, φωτογραφίες, βίντεο, πληροφορίες για προϊόντα και υπηρεσίες – ό,τι θέλετε!


Δείτε ένα infographic που εξηγεί με γραφικό τρόπο αρκετά πράγματα που αφορούν το WordPress (πατήστε διπλό κλικ για να το δείτε σε πλήρες μέγεθος).

WordPress InfoGraphic 

Πηγή : Page.ly 
Φωτογραφία : Donncha @ InPhotos.org

Εκπαίδευση 
Αν κάποιος καθηγητής ή και μαθητής θέλει να δηιουργήσει το δικό του blog τότε το Wordpress είναι η καλύτερη λύση. Είναι μία λύση την οποία σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω σε κάποια φάση στο άμεσο μέλλον.

Πέμπτη, 2 Σεπτεμβρίου 2010

Η ιστορία του Internet - Infographic

Το Internet είναι σήμερα μέρος της καθημερινότητας των περισσότερων ανθρώπων. Δεν έχουν όμως περάσει πολλά χρόνια από την εμφάνιση του Internet. Και ακόμα λιγότερα χρόνια έχουν περάσει από την εμφάνιση εφαρμογών όπως το Facebook, το Google και το Youtube που είναι πια μέρος του λεξιλογίου μας.

Στην ιστοσελίδα MBA Online μπορείτε να δείτε το παρακάτω infographic για την ιστορία του Internet:


Εκπαίδευση
Το παραπάνω infographic μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά την διδασκαλία του 4ου κεφαλαίου στην Α' Γυμνασίου. Παράλληλα μπορεί να παρουσιαστεί και video για την ιστορία του Internet που έχω αναρτήσει σε προηγούμενο άρθρο. Σε επόμενο άρθρο θα αναφερθώ πιο αναλυτικά στο υλικό που  μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ανάλογα μαθήματα.

Οι ασκήσεις ΑΕΠΠ για τον μήνα Αύγουστο

Εδώ και λίγο καιρό έχω ξεκινήσει την ανάρτηση ασκήσεων που αφορούν το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Για να βοηθήσω στην εύρεση των ασκήσεων θα αναρτώ, στις αρχές κάθε μήνα, μία λίστα με τις ασκήσεις του προηγούμενου μήνα. Η λίστα λοιπόν με τις ασκήσεις που έχω αναρτήσει μέχρι τώρα έχει ως εξής :
  1. Δίλημμα Φυλακισμένου ( Δομή Επιλογής )
  2. Κάψιμο CD ( Δομή Επανάληψης )
  3. Πλανήτες ( Μονοδιάστατοι Πίνακες )
  4. Δίκη Σωκράτη ( Μονοδιάστατοι Πίνακες )
  5. Δουλειές του ποδαριού ( Μονοδιάστατοι Πίνακες )
  6. Προσωκρατικοί φιλόσοφοι ( Δομή επανάληψης )
  7. Δημοσκόπηση ( Μονοδιάστατοι Πίνακες )
  8. Δημιουργία ιστοσελίδων ( Δομή Επιλογής )
  9. Περίεργη σειρά αριθμών ( Δομή Επανάληψης )
  10. Μαγικό τετράγωνο ( Δυσδιάστατοι Πίνακες )
Αν οι παραπάνω ασκήσεις σας άρεσαν ή αν διαπιστώσατε κάποιο λάθος ή ακόμα και αν επιθυμείτε μία διαφορετική μορφή στην παρουσίαση τους θα μπορούσατε να γράψετε ένα σχόλιο στο άρθρο αυτό. 

Ασκήσεις ΑΕΠΠ : Μαγικό Τετράγωνο

Τα μαγικά τετράγωνα είναι τετραγωνικοί πίνακες n x n που περιέχουν τους αριθμούς 1,2,3,...,n2 σαν στοιχεία τους, τοποθετημένους κατά τέτοιον τρόπο ώστε το άθροισμα οποιαδήποτε στήλης, γραμμής ή διαγωνίου να είναι σταθερό και ίσο.


Με αφορμή λοιπόν τα εντυπωσιακά μαγικά τετράγωνα έφτιαξα μία άσκηση που μπορείτε να δείτε στο παρακάτω φυλλάδιο και έχει ως στόχο την διδασκαλία των δυσδιάστατων πινάκων.


Μπορείτε να κατεβάσετε την λύση, σε Γλωσσομάθεια και Διερμηνευτή, πατώντας ΕΔΩ.

Φωτογραφία : Matthew Black

Τετάρτη, 1 Σεπτεμβρίου 2010

Τι είναι το USB 3.0; [Video]

Το USB είναι ένα σύστημα διαύλου, το οποίο χρησιμοποιείται για την επικοινωνία ενός υπολογιστή με περιφερειακά συστήματα. Πρωτοεμφανίστηκε το 1996 με την έκδοση 1.0 που υποστήριζε ταχύτητες μέχρι 12 Mbits/s. Το 2001 εμφανίστηκε η έκδοση 2.0 η οποία υποστήριζε ταχύτητες έως 480 Mbits/s και η οποία κυριαρχεί στην αγορά των υπολογιστών μέχρι και σήμερα. Η τελευταία έκδοση είναι η 3.0 και θεωρητικά υποστηρίζει μέχρι και 4.8 Gbits/s.


Δείτε και το παρακάτω εισαγωγικό video για την έκδοση USB 3.0.


Αν θέλετε να ενημερωθείτε περισσότερο για την έκδοση 3.0 διαβάστε τα παρακάτω:

Εκπαίδευση
Η έκδοση 3.0 αναμένεται να κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια. Θα ήταν λοιπόν ενδιαφέρον για τους μαθητές να δουν μία τεχνολογία η οποία θα κυριαρχήσει στα δικά τους χρόνια. Αυτό μπορεί να γίνει όταν παρουσιάζουμε στους μαθητές θέματα που αφορούν το μέλλον της Πληροφορικής. Επίσης θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πολύ καλό θέμα για project όταν είμαστε στο κεφάλαιο που αφορά το hardware.

Τα μέρη ενός υπολογιστή [Video]

Ο υπολογιστής αποτελείται από διάφορα μέρη.


Τα κυριότερα από αυτά είναι τα εξής:
  • Η μητρική πλακέτα ( mainboard ),
  • Ο επεξεργαστής ( central procesing unit ),
  • Η μνήμη RAM ( random access memory ),
  • Η κάρτα γραφικών ( graphics card ),
  • Το τροφοδοτικό ( power supply ),
  • Ο σκληρός δίσκος ( harddisk ) και
  • Το CD ή DVD drive.

Δείτε λοιπόν το παρακάτω video το οποίο παρουσιάζει τα βασικά μέρη του υπολογιστή.


Εκπαίδευση
Πολλές φορές απαιτείται να γίνει παρουσίαση των μερών ενός υπολογιστή στην τάξη όπως π.χ.  συμβαίνει κατά την διδασκαλία του 2ου κεφαλαίου στην Β' Γυμνασίου. Πιστεύω ότι μία καλή video - παρουσίαση, όπως η παραπάνω, σε συνδυασμό με μία επίδειξη σε πραγματικό υπολογιστή θα βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν γρήγορα και εύκολα τα μέρη ενός υπολογιστή. Θα μπορούσε βέβαια, αν υπάρχει χρόνος, να εξασκηθούν και πρακτικά οι μαθητές τοποθετώντας π.χ. σε παλαιούς υπολογιστές την μνήμη RAM.