Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

Scratch : Ένα φύλλο εργασίας για τη δομή επιλογής

Το τρίτο φυλλάδιο εργασίας για το Scratch αφορά την δομή επιλογής. Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται οι δομές "Αν ... ", "Αν ... Αλλιώς ... ", οι εμφωλευμένες δομές επιλογής και οι λογικοί τελεστές ΚΑΙ, Η και ΟΧΙ.


Στη συνέχεια υπάρχουν δύο δραστηριότητες για την τάξη: στην πρώτη οι μαθητές πρέπει να οδηγήσουν ένα αμάξι στην έξοδο της πίστας και στη δεύτερη, με χρήση εμφωλευμένης δομής επιλογής ελέγχεται αν ένας αριθμός είναι αρνητικός, θετικός ή μηδέν. Τέλος στην άσκηση για το σπίτι οι μαθητές καλούνται να βοηθήσουν ένα αμάξι να παρκάρει.

Σάββατο, 26 Φεβρουαρίου 2011

Τι είναι το Yottabyte; [Infographic]

Η εταιρεία Blackblaze δημιούργησε ένα infographic για να δείξει πόσο μεγάλο είναι ένα Yottabyte σε σχέση με προηγούμενες μονάδες μέτρησης στην αποθήκευση δεδομένων.


Έχουμε λοιπόν:

1000 GB = 1 Terabyte (TB)
1000 TB = 1 Petabyte (PB)
1000 PB = 1 Exabyte (EB)
1000 EB = 1 Zettabyte (ZB)
1000 ZB = 1 Yottabyte (YB)

Με άλλα λόγια ένα Yottabyte = 1,000,000,000,000,000 GB.

Παρασκευή, 25 Φεβρουαρίου 2011

Τα wikis στην εκπαίδευση [Παρουσίαση]

Ο καθηγητής Γιώργος Παλαιγεωργίου δημιούργησε μία πολύ ωραία παρουσίαση για τα wikis στην εκπαίδευση στα πλαίσια της συγγραφής ενός βιβλίου για το web 2.0 με χρήση ενός wiki.


Στην παρουσίαση γίνεται αναφορά στον ορισμό του wiki, στα χαρακτηριστικά ενός wiki, σε παραδείγματα εφαρμογών στην εκπαίδευση, στα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την εφαρμογή τους, σε παραδειγματικές μελέτες, στα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν κατά την εφαρμογή και σε άλλαπολύ ενδιαφέροντα πράγματα.

Βιβλίο "Δημιουργώ παιχνίδια στο Scratch"

Στην ιστοσελίδα www.scratchplay.gr μπορείτε να βρείτε ένα βιβλίο στα ελληνικά για το Scratch, το οποίο είναι με διαφορά η πιο ολοκληρωμένη προσπάθεια που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα.


Αντιγράφω από τον ιστότοπο του βιβλίου:

Το βιβλίο «Δημιουργώ παιχνίδια στο Scratch» δημιουργήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος «Διδακτική της Πληροφορικής ΙΙ» που πραγματοποιήθηκε στο εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2009-2010, στο τμήμα Μηχανικών Η/Υ, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών, του πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Οι φοιτητές ανέλαβαν πρωταγωνιστικό ρόλο στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προϊόντος που ελπίζουμε ότι θα είναι χρήσιμο στην εκπαιδευτική κοινότητα και ίσως ωθήσει αρκετούς μαθητές να μυηθούν στο κόσμο του προγραμματισμού από μια μοναδική σκοπιά, αυτή του Scratch. Συμφωνήσαμε ότι η διδασκαλία πρέπει να ενσωματώνει την προσωπική επιστημολογική θεώρηση του κάθε δασκάλου, τις δικές του διδακτικές προσεγγίσεις αλλά και τις ιδιαίτερες συνθήκες που αφορούν τους μαθητές του, και για τους λόγους αυτούς το βιβλίο αυτό διανέμεται στο διαδίκτυο με άδεια (cc) Creative Commons. Μπορείτε, δηλαδή, να δημιουργήσετε και να διανείμετε τις δικές σας εκδοχές του βιβλίου, με διαφορετικά κεφάλαια, διαφορετικά παραδείγματα, διαφορετικές περιγραφές. Με μεγάλη μας χαρά θα φιλοξενήσουμε στον ιστοχώρο του βιβλίου μας, τα δικά σας δημιουργήματα.

Ο συντονιστής της προσπάθειας ήταν ο καθηγητής Γιώργος Παλαιγεωργίου στον οποίο αξίζουν πολλά συγχαρητήρια.

Για την ύπαρξη του παραπάνω βιβλίου έμαθα από την κοινότητα Η Logo στην εκπαίδευση: Μια κοινότητα πρακτικής και μάθησης.

Διαγώνισμα Πληροφορικής Β' Τριμήνου στην Α' Γυμνασίου (2010-2011)

Για το σχολικό έτος 2010-2011 έβαλα χθες ένα διαγώνισμα για το Β' Τρίμηνο στη Α' Γυμνασίου. Η ύλη στην οποία εξετάστηκαν οι μαθητές περιελάμβανε τα κεφάλαια 11 και 12.


Το διαγώνισμα μπορείτε να το δείτε στη συνέχεια και ελπίζω να σας φανεί χρήσιμο.

Πέμπτη, 24 Φεβρουαρίου 2011

Screenr : Μία online εφαρμογή δημιουργίας screencast

Το Screenr είναι μία εφαρμογή με την οποία μπορούμε να καταγράψουμε σε video ότι κάνουμε στην οθόνη του υπολογιστή μας. Η υπηρεσία διατίθεται δωρεάν.


Λειτουργία
Η λειτουργία της εφαρμογής είναι πολύ απλή. Πρώτα πρέπει να κάνουμε login κάνοντας χρήση του λογαριασμού μας στο Twitter.


Στη συνέχεια πατάμε το κουμπί Record your screencast now.


Επιλέγουμε την περιοχή την οποία θέλουμε να βιντεοσκοπήσουμε και πατάμε το μικρό κόκκινο κουμπί κάτω αριστερά.


Μόλις τελειώσουμε πατάμε το κουμπί Done. Το video που μόλις δημιουργήσαμε μπορούμε να το μοιραστούμε στο Twitter, να το δημοσιεύσουμε στο YouTube ή στην ιστοσελίδα σας.

Τρόποι Χρήσης
Οι τρόποι που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Screenr είναι οι εξής:

  1. Δημιουργία ενός σύντομου video το οποίο θα επεξηγεί κομμάτια της ύλης που διδάσκετε και το οποίο θα ενσωματώσετε στη συνέχεια στο blog σας,
  2. Δημιουργία ενός video από τους μαθητές το οποίο θα επεξηγεί την υλοποίηση δραστηριοτήτων σε διάφορα περιβάλλοντα.

Π.χ. δείτε ένα video που δημιούργησα στο Screenr με το οποίο φαίνεται πως υλοποιείται η δραστηριότητα του πρώτου φυλλαδίου εργασίας για το Scratch.


Videos 
Δείτε και ένα εισαγωγικό video για το Screenr:



Τρίτη, 22 Φεβρουαρίου 2011

Παρουσιάσεις web 2.0 εργαλείων στο Prezi

Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε ορισμένες εξαιρετικές παρουσιάσεις από τον Γιώργο Ντούβελο του Κέντρου ΠΛΗΝΕΤ Ξάνθης.


Όλες οι παρουσιάσεις έχουν δημιουργηθεί με την online εφαρμογή Prezi, αφορούν web 2.0 τεχνολογίες και είναι στα ελληνικά.

Δευτέρα, 21 Φεβρουαρίου 2011

10 κατάλογοι web 2.0 εφαρμογών για την τάξη

Υπάρχουν πολλοί ιστότοποι με καταλόγους web 2.0 εφαρμογών. Στην συνέχεια μπορείτε να βρείτε 10 από αυτούς που έχουν και εκπαιδευτικό ενδιαφέρον αφού αναφέρονται πρωτίστως σε εκπαιδευτικούς. Η σειρά εμφάνισης είναι τυχαία.


Σάββατο, 19 Φεβρουαρίου 2011

Η ιστορία των υπολογιστών [Infographic]

Στο blog του φίλου καθηγητή πληροφορικής Νίκου Μιχαηλίδη είδα το παρακάτω infographic που αναφέρεται στην ιστορία των υπολογιστών από το 1939 μέχρι και σήμερα.



Τετάρτη, 16 Φεβρουαρίου 2011

Λεξικό όρων του μαθήματος ΑΕΠΠ

Η φοιτήτρια Ανθή Ορφανού δημιούργησε, στα πλαίσια μίας εργασίας της για το μάθημα "Σχεδίαση Εκπαιδευτικού Λογισμικού", το wiki LexiconCS. Το wiki περιέχει ένα λεξικό για τις βασικές έννοιες προγραμματισμού και αλγορίθμων του μαθήματος "Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον", αλλά και έννοιες του ίδιου αντικειμένου από το μάθημα επιλογής "Εφαρμογές Πληροφορικής Υπολογιστών".


Εργασίες μαθητών στο Google Sketchup για το σχολικό έτος 2010-2011

Στο μάθημα Πληροφορικής στη Β' Λυκείου οι μαθητές ασχολήθηκαν με την δημιουργία τρισδιάστατων αντικειμένων στο Google Sketchup. Η επιλογή του θέματος ήταν ελεύθερη.

Τα projects των μαθητών θα έλεγα ότι ήταν πολύ ικανοποιητικά. Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε ενδεικτικές εργασίες των μαθητών. Αν θέλετε να δείτε ένα μοντέλο σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια πατήστε πάνω στο Google 3D Warehouse.

Τμήμα Β1

Η εργασία του μαθητή Αναστασιάδη Γεωργίου. Η εργασία είναι αναπαράσταση του γηπέδου μπάσκετ του Νέου Σουλίου. Τα μόνο components που χρησιμοποιήθηκαν ήταν τα δύο δέντρα και οι δύο μπασκέτες.


Η εργασία του μαθητή Βενέτη Ιωάννη. Η εργασία είναι αναπαράσταση μίας εκκλησίας. Τα μόνο components που χρησιμοποιήθηκαν ήταν το δέντρο και το παγκάκι.


Η εργασία της μαθήτριας Κολλιοπούλου Ελένη. Η εργασία είναι αναπαράσταση του ξενοδοχείου Epirus Palace. Δεν χρησιμοποιήθηκαν components.


Η εργασία των μαθητριών Ζιάκα Βίκυ και Διαμαντή Ελένη. Η εργασία είναι αναπαράσταση της βουλής των Ελλήνων. Δεν χρησιμοποιήθηκαν components.


Τμήμα Β2

Η εργασία του μαθητή Μιχαλάκη Σίμου. Η εργασία είναι αναπαράσταση του Παρθενώνα. Δεν χρησιμοποιήθηκαν components.


Η εργασία του μαθητή Πατραμάνη Παναγιώτη. Η εργασία είναι αναπαράσταση ενός σύγχρονου κήπου. Τα μόνο components που χρησιμοποιήθηκαν είναι τα δέντρα που είναι έξω από τον κήπο.


Η εργασία του μαθητή Στεφανούδη Εμμανουήλ. Η εργασία είναι αναπαράσταση ενός σταθμού τρένου. Το μόνο component που χρησιμοποιήθηκε είναι το τρένο.


Η λίστα των εργασιών συνεχίζεται ...

Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου 2011

Αξιολόγηση Α' Τετραμήνου για το μάθημα Πληροφορικής στην Α' Λυκείου

Θα έλεγα ότι ο τρόπος διδασκαλίας που έχω επιλέξει για το μάθημα της Πληροφορικής στην Α' Λυκείου είναι πολύ καλός. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που βλέπω ότι τα πράγματα αποτυγχάνουν ή ότι θα μπορούσα να τα είχα κάνει καλύτερα. Για να μπορέσω λοιπόν να έχω μία καλύτερη εικόνα για το μάθημα και να βελτιώσω τον τρόπο που γίνεται θα ήθελα τη ΓΝΩΜΗ σου. Γιατί πάνω απ' όλα το μάθημα γίνεται για σένα και χωρίς εσένα όλα αυτά που κάνω δεν θα είχαν νόημα ύπαρξης.


ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ λοιπόν το παρακάτω ερωτηματολόγιο όσο καλύτερα μπορείς. ΒΟΗΘΗΣΕ και εσύ να γίνει το μάθημα μας καλύτερο.



Φωτογραφία: Onlinesurveys

Σάββατο, 12 Φεβρουαρίου 2011

Η αποθήκευση δεδομένων την τελευταία δεκαετία [Infographic]

Η αποθήκευση δεδομένων έχει περάσει από διάφορα στάδια την δεκαετία που μας πέρασε. Ξεκίνησε το 2000 με την εμφάνιση των USB Sticks και συνεχίζει σήμερα με την εμφάνιση του cloud computing.


Δείτε στη συνέχεια ένα infographic που αναφέρει αναλυτικά τις φάσεις αυτές.


Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011

Cacoo : Μία online εφαρμογή δημιουργίας διαγραμμάτων

Το Cacoo είναι μία online εφαρμογή δημιουργίας διαγραμμάτων. Τα είδη διαγραμμάτων που μπορείτε να δημιουργήσετε είναι πάρα πολλά: network diagrams, flowcharts, UML diagrams, sitemaps και άλλα. Παρέχεται σε δύο εκδόσεις: free και plus ενώ τα μεγάλα της πλεονεκτήματα είναι ότι έχει μεταφραστεί στα Ελληνικά και ότι επιτρέπει τη συνεργατική δημιουργία διαγραμμάτων.



Τρίτη, 8 Φεβρουαρίου 2011

Scratch : Ένα φύλλο εργασίας για τις εντολές της παλέτας Όψεις

Το δεύτερο φύλλο εργασίας για το Scratch μπορείτε να το δείτε παρακάτω. Τόσο το φυλλάδιο αυτό όσο και το προηγούμενο, που αφορούσε τις εντολές της παλέτας κίνησης, δεν τα έχω χρησιμοποιήσει ακόμα στην τάξη.


Περιμένω λοιπόν τα σχόλια σας για να κάνω τις απαραίτητες τροποποιήσεις.

Πως λειτουργεί το Internet; [Manual]

Δείτε ένα πολύ καλό manual, δημιουργία του makeuseof, για το πως λειτουργεί το Internet. Τα περιεχόμενα του manual αφορούν τα εξής θέματα:

  1. Μία σύντομη ιστορία του Internet.
  2. Μεταφέροντας πληροφορίες.
  3. Οι βασικές γλώσσες και πρωτόκολλα στο web.
  4. Ποιος τρέχει το Internet;
  5. Σύγχρονες τάσεις στο Internet.
  6. Πως το web άλλαξε τον κόσμο;



Πηγή: MakeUseOf Manuals

Προτάσεις για καλύτερες παρουσιάσεις

Δείτε στη συνέχεια μία πολύ ωραία παρουσίαση, στα ελληνικά, που περιέχει προτάσεις για την δημιουργία καλών παρουσιάσεων. Η παρουσίαση έχει δημιουργηθεί από τον καθηγητή Πληροφορικής Γιώργο Χατζηνικολάκη και είναι η μόνη παρουσίαση στα ελληνικά, που γνωρίζω, που ασχολείται με το θέμα αυτό.


Ιδιαίτερη ευχαρίστηση και τιμή για μένα είναι η αναφορά που γίνεται στο blog "Η Πληροφορική στο Σχολείο" στο τέλος της παρουσίασης.

Σάββατο, 5 Φεβρουαρίου 2011

Η προηγούμενη δημοσκόπηση είχε τίτλο "Ποιες εφαρμογές σας ενδιαφέρουν περισσότερο;" και τα αποτελέσματα φαίνοναι παρακάτω:


Τα αποτελέσματα δείχνουν μία ιδιαίτερη προτίμηση στο Scratch και το Gimp ενώ όλες οι εφαρμογές έχουν ψηφιστεί. Υπάρχουν επίσης και δύο ψήφοι που αφορούν το περιβάλλον Alice και τα Lego Mindstorms Nxt που δεν υπήρχαν στην αρχική λίστα. Εντύπωση μου έκανε ότι τα περιβάλλοντα Google Sketchup, GameMaker, Prezi και ToonDoo πήραν αρκετές ψήφους και αυτό είναι αρκετά ευχάριστο.

Όσο αναφορά τις αναρτήσεις στο blog θα αφορούν το αμέσως επόμενο διάστημα το περιβάλλον Scratch για την Α' Λυκείου και το περιβάλλον Weebly για την Β' Λυκείου. Πιο συγκεκριμένα για το Scratch θα δημιουργηθούν 6-8 φύλλα εργασίας που θα καλύπτουν τις περισσότερες δομές της γλώσσας. Για το weebly θα υπάρχει ένα tutorial εκμάθησης του περιβάλλοντος με χρήση ενός παραδείγματος.

Για το Gimp και το Audacity δεν θα ετοιμάσω υλικό  αυτό το σχολικό έτος αλλά προτίθεμαι να δημιουργήσω το επόμενο σχολικό έτος. Ωστόσο θα υπάρχει αναφορά σε υλικό που έχουν δημιουργήσει άλλοι συνάδελφοι. Το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα περιβάλλοντα. Ίσως αν έχω το χρόνο να ετοιμάσω υλικό για τα περιβάλλοντα Dipity και Pencil.

Νέα Δημοσκόπηση
Ένα θέμα που θεωρώ αρκετά ενδιαφέρον είναι ποια περιβάλλοντα χρησιμοποιείτε, αν χρησιμοποιείτε, για την διδασκαλία του προγραμματισμού στα μαθήματα επιλογής που διδάσκονται στο Λύκειο. Μπορείτε να επιλέξετε μέχρι δύο από αυτά που αναφέρονται, να προσθέσετε κάποιο άλλο ή ακόμα και να δηλώσετε ότι δεν διδάσκετε προγραμματισμό. Όσο αναφορά εμένα χρησιμοποιώ από πέρυσι τα περιβάλλοντα GameMaker και Scratch.



Πέμπτη, 3 Φεβρουαρίου 2011

DropBox : Η καλύτερη online υπηρεσία αποθήκευσης και διαμοιρασμού αρχείων

Το DropBox είναι μία υπηρεσία αποθήκευσης και διαμοιρασμού των αρχείων και των φακέλων σας. Η δωρεάν έκδοση σας παρέχει 2GB χώρο στο Internet.



Η λειτουργία της υπηρεσίας αυτής είναι πολύ απλή. Αρχικά πρέπει να κάνετε download την εφαρμογή και να την εγκαταστήσετε στον υπολογιστή σας. Στην συνέχεια πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό. Μόλις υλοποιηθούν τα παραπάνω βήματα δημιουργείται αυτόματα ένας φάκελος Dropbox στον υπολογιστή σας ενώ ταυτόχρονα δημιουργείται ένας αντίστοιχος φάκελος στο Internet. 

Μετά από τα παραπάνω οτιδήποτε προστίθεται στον φάκελο του υπολογιστή σας αντιγράφεται και συγχρονίζεται με τον αντίστοιχο φάκελο σας στο Internet. Να σημειώσουμε ότι οι φάκελοι σας είναι ιδιωτικοί εκτός από τους φακέλους Photos και Public που είναι φανεροί σε όλους. Ωστόσο έχετε την δυνατότητα να προσκαλέσετε φίλους σας για να βλέπουν αλλά και να επεξεργάζονται κάποιους από τους φακέλους σας.

Τρόποι Χρήσης
Υπάρχουν αρκετοί τρόποι που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την παραπάνω υπηρεσία.
  1. Κάνετε εγκατάσταση το Dropbox και σε άλλους υπολογιστές οπότε τα αρχεία συγχρονίζονται αυτόματα σε όλους τους υπολογιστές. Τέρμα πια η μεταφορά αρχείων από τον έναν υπολογιστή στον άλλο.
  2. Προσκαλείτε κάποιους συναδέλφους σας και μοιράζεστε με αυτούς κάποιους φακέλους. Έτσι έχετε την δυνατότητα να δουλεύετε μαζί. Προσωπικά χρησιμοποιώ τον τρόπο αυτό και θεωρώ ότι είναι πολύ αποδοτικός.
  3. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή DROPitTOme μαζί με το Dropbox σας. Με την υπηρεσία αυτή μπορείτε να λαμβάνετε με ασφάλεια μεγάλα αρχεία στον λογαριασμό σας. Π.χ. μπορείτε να λαμβάνετε εργασίες μαθητών σας.

Videos
Δείτε στη συνέχεια ένα εισαγωγικό βίντεο στα Εληνικά για το Dropbox.


και ένα video για το DROPitTOme



Τρίτη, 1 Φεβρουαρίου 2011

Ένα φυλλάδιο επανάληψης για το μάθημα Πληροφορικής στην Γ' Γυμνασίου

Δείτε στη συνέχεια ένα φυλλάδιο επανάληψης που αφορά όλη την ύλη που διδάσκεται στο μάθημα Πληροφορικής στην Γ' Γυμνασίου. Το φυλλάδιο αυτό έχει γραφτεί από τον Νίκο Λιβαθινό και μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε είτε εσείς είτε οι μαθητές σας.

Θετική εντύπωση μου έκανε η χρήση χρονικών στιγμών στις μεταβλητές και η αντιστοίχηση ανάμεσα σε πρόγραμμα και διάγραμμα ροής στην δομή επιλογής.


Αν θέλετε να κατεβάσετε το αρχείο πατήστε ΕΔΩ.