Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Υπολογιστική σκέψη : Μία σύγχρονη ψηφιακή δεξιότητα για όλους

Η υπολογιστική σκέψη (CT) αναφέρεται σε ένα σύνολο δεξιοτήτων γενικά εφαρμόσιμο που όλοι, όχι μόνο οι επιστήμονες των υπολογιστών, θα ήταν πρόθυμοι να μάθουν και να χρησιμοποιούν. Είναι λοιπόν μια θεμελιώδης δεξιότητα για όλους, όχι μόνο για τους επιστήμονες της πληροφορικής. Όσον αφορά τις ικανότητες του κάθε παιδιού στη γραφή, την ανάγνωση και την αριθμητική θα πρέπει να προσθέσουμε και την υπολογιστική σκέψη.


Η υπολογιστική σκέψη περιλαμβάνει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
  1. Διατύπωση προβλημάτων με έναν τέτοιο τρόπο που θα μας δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε έναν υπολογιστή και άλλα εργαλεία για την επίλυση τους.
  2. Οργάνωση και ανάλυση δεδομένων με έναν λογικό τρόπο.
  3. Αναπαράσταση δεδομένων μέσω αφαιρέσεων, όπως μοντέλα και προσομοιώσεις.
  4. Αυτοματοποίηση λύσεων μέσω της αλγοριθμικής σκέψης.
  5. Εντοπισμός, ανάλυση και εφαρμογή πιθανών λύσεων με στόχο την επίτευξη του πλέον αποτελεσματικού συνδυασμού βημάτων και πόρων.
  6. Γενίκευση και μεταφορά αυτής της διαδικασίας επίλυσης προβλημάτων σε μια ευρεία ποικιλία προβλημάτων.

Δείτε και το παρακάτω video για μία εισαγωγή στην έννοια της υπολογιστικής σκέψης.


και ένα video από την Jeanette Wing για την υπολογιστική σκέψη


Περισσότερες πληροφορίες, για να διδάξετε την έννοια της υπολογιστικής σκέψης στην τάξη, μπορείτε να βρείτε:
  1. Στην ιστοσελίδα του ISTE για την υπολογιστική σκέψη,
  2. Σ' ένα πολύ όμορφο κείμενο για την υπολογιστική σκέψη από την Jeanette Wing, το οποίο έχει μεταφραστεί από το Δημήτρη Νικολό,
  3. Στην ιστοσελίδα της Google για την υπολογιστική σκέψη,
  4. Σε εισαγωγικές δραστηριότητες, σε παιχνιώδη μορφή, για την υπολογιστική σκέψη,
  5. Στην ιστοσελίδα του πανεπιστημίου Carnegie Mellon για την υπολογιστική σκέψη.

Σχόλια

  1. Υπάρχει επίσης ένα πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών στην Αμερική, το CS:Principles (http://www.csprinciples.org/), που περιστρέφεται εξ' ολοκλήρου γύρω από τις "μεγάλες ιδέες" της υπολογιστικής σκέψης. Πάντως προσωπικά δεν έχω αντιληφθεί την υπολογιστική σκέψη ως μια έννοια, ούτε ως καθεαυτό αντικείμενο διδασκαλίας. Αλλά σίγουρα ακούγεται πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια και έχει ενδιαφέρον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιώργο, θα κοιτάξω το site που λες.

    Τώρα για το γεγονός ότι η υπολογιστική σκέψη δεν αποτελεί καθεαυτό αντικείμενο διδασκαλίας μάλλον θα συμφωνήσω μαζί σου.

    Ωστόσο πιστεύω ότι όταν όλες αυτές οι δεξιότητες παρουσιάζονται μαζί προκαλούν το ενδιαφέρον πολλών ανθρώπων και όχι μόνο των πληροφορικών.

    Σκεψου π.χ. να διδάσκεις προγραμματισμό και να ξεκινάς αναφερόμενος στην υπολογιστική σκέψη. Σίγουρα δημιουργείς κίνητρο στους μαθητές ενώ απαντάς και στην ερώτηση τους "Γιατί να μάθω Προγραμματισμό;"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θα έλεγα ότι είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον σαν ένα ακόμη κομμάτι του παζλ "Πληροφορική Παιδεία".
    Συγχαρητήρια και από μένα για την δουλειά εδώ μέσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

30 επαναληπτικές ασκήσεις για το μάθημα της Πληροφορικής της Γ' Λυκείου

10 Επαναληπτικές Ασκήσεις στην Πληροφορική (2021)

Τι είναι η ανακαλυπτική - διερευνητική μάθηση;