Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου 2013

Πρόσκληση για τη συμμετοχική δημιουργία βιβλίου για το Scratch

Ο καθηγητής Παλαιγεωργίου Γιώργος, συντονιστής στη δημιουργία του διαδικτυακού βιβλίου "Δημιουργώ παιχνίδια στο Scratch", απευθύνει, μέσα από τη σελίδα του, πρόσκληση σε καθηγητές Πληροφορικής για τη δημιουργία ενός νέου βιβλίου για το Scratch.


Αντιγράφω από τη σελίδα:

Στις 8 Φεβρουαρίου του 2014 συμπληρώνονται 3 χρόνια από τη διαδικτυακή κυκλοφορία του βιβλίου “Δημιουργώ παιχνίδια στο Scratch” (http://www.scratchplay.gr) που αναπτύχθηκε με τη συνεργασία 64 φοιτητών του τμήματος Μηχανικών Η/Υ του πανεπιστημίου Θεσσαλίας: Ήταν μια σημαντική επιτυχία των φοιτητών αφού ως τώρα το βιβλίο τους:

  • το επισκέφτηκαν δεκάδες χιλιάδες χρήστες από τους οποίους οι περισσότεροι το κατέβασαν στον υπολογιστή τους για περαιτέρω μελέτη,
  • αναφέρθηκε σε περισσότερα από 250 εκπαιδευτικά ιστολόγια,
  • χρησιμοποιήθηκε σε εκατοντάδες δημοτικά και γυμνάσια, της χώρας και όχι μόνο (μέσω google translate),
  • αποτέλεσε βάση για τη δημιουργία πολλών διδακτικών πλάνων που εφαρμόστηκαν στις σχολικές αίθουσες από πολλούς συναδέλφους καθηγητές.

Μετά από 3 χρόνια όμως, έχει ήδη κυκλοφορήσει η νέα έκδοση του Scratch, η έκδοση 2.0, ο προγραμματισμός έχει διαθοθεί πολύ περισσότερο στα ελληνικά σχολεία, το στατικό βιβλίο αρχίζει να μην ικανοποιεί τις αισθητικές και αλληλεπιδραστικές απαιτήσεις των μαθητών. Συνεπώς το προηγούμενο εγχείρημα γίνεται όλο και περισσότερο ανεπίκαιρο. Πώς απαντάμε είναι το ερώτημα που με τριγυρνάει; Να δημιουργήσουν οι φοιτητές ένα ανανεωμένο εγχειρίδιο;

Νομίζω ότι αυτή τη φορά η πρόσκληση/πρόκληση πρέπει να απευθυνθεί στους καθηγητές πληροφορικής που έχουν το μεράκι της δημιουργίας. Πρέπει να απευθυνθεί σε αυτούς που έχουν τη διδακτική εμπειρία, γνωρίζουν καλύτερα από όλους τις μαθησιακές δυσκολίες, είναι σε άμεση επαφή με τα ενδιαφέροντα των παιδιών, μιλούν τη γλώσσα των παιδιών, πολλοί έχουν ήδη χρησιμοποιήσει το υπάρχον βιβλίο, ακόμη περισσότεροι επιθυμούν να συμμετάσχουν σε ένα προκλητικό και συνεργατικό web 2.0 εγχείρημα. Πιστεύω στην ποιότητα και στο μεράκι των καθηγητών πληροφορικής απεριόριστα.

Αν ενδιαφέρεστε να συμμετέχετε διαβάστε ολόκληρο το άρθρο ΕΔΩ.

Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου 2013

Η ώρα του κώδικα (Πέμπτη Ημέρα)

Στα πλαίσια της πρωτοβουλίας "Ώρα του κώδικα" υλοποιήθηκε την Παρασκευή 13/12/2013 η παρακάτω δραστηριότητα:


Ο λαβύρινθος
Τάξη: Όλες οι τάξεις του Γυμνασίου
Μάθημα: Πληροφορική


Δραστηριότητα: Υλοποιήσαμε τη δραστηριότητα "Λαβύρινθος" σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου. Η δραστηριότητα αυτή αποτελείται από 20 πίστες που αφορούν βασικές έννοιες προγραμματισμού όπως είναι π.χ. η δομή ακολουθίας, η δομή επιλογής και η δομή επανάληψης.

Εντυπώσεις: Στην Α' Γυμνασίου κανένας από τους μαθητές δεν κατάφερε να ολοκληρώσει όλες τις δραστηριότητες ενώ και στη Β' Γυμνασίου μόνο δύο μαθητές κατάφεραν να ολοκληρώσουν όλες τις δραστηριότητες. Ωστόσο στη Γ' Γυμνασίου οι περισσότεροι μαθητές κατάφεραν να ολοκληρώσουν όλες τις δραστηριότητες. Πάντως όλοι οι μαθητές προσπάθησαν και κατάφεραν να ολοκληρώσουν περισσότερες από 12-15 πίστες.

Η δραστηριότητα που φαίνεται ότι δυσκόλεψε αρκετά, σχεδόν όλους τους μαθητές, ήταν η ένατη που αφορούσε τη χρήση δομή επανάληψης. Στο σημείο αυτό χρησιμοποίησα μία αναλογία με τα μοτίβα που έχουν μάθει στο Δημοτικό και αυτό μπορώ να πω ότι βοήθησε αρκετά.

Με βάση λοιπόν την εμπειρία μου από την υλοποίηση της δραστηριότητας μπορώ να πω ότι και εύκολη είναι και ευχάριστη για τους μαθητές και πολύ χρήσιμη για την κατανόηση δύσκολων εννοιών όπως π.χ. είναι η δομή επανάληψης. Σίγουρα θα είναι μία από τις επιλογές μου τα επόμενα χρόνια.

Η ώρα του κώδικα (Τέταρτη Ημέρα)

Στα πλαίσια της πρωτοβουλίας "Ώρα του κώδικα" υλοποιήθηκε την Πέμπτη 12/12/2013 η παρακάτω δραστηριότητα:



GrokLearning
Τάξη: Β' Λυκείου
Μάθημα: Εφαρμογές Πληροφορικής


Δραστηριότητα: Υλοποιήσαμε τη δραστηριότητα "Is Eliza Human?" η οποία αφορά τη γλώσσα προγραμματισμού Python και έχει ως στόχο την εκμάθηση εννοιών όπως είναι οι μεταβλητές, η δομή επιλογής και η δομή επανάληψης. Στο δεύτερο αυτό μάθημα υλοποιήθηκαν οι τελευταίες ενότητες που σχετίζονταν με τη δομή επιλογής και τη δομή επανάληψης.

Εντυπώσεις: Οι μαθητές κατάφεραν να υλοποιήσουν το κομμάτι που αφορούσε τη δομή επιλογής αν και δεν τη κατανόησαν σε βάθος. Όσο αναφορά τη δομή επανάληψης (δομή while) υπήρχαν λίγοι μαθητές που τα κατάφεραν και αυτοί το έκαναν εντελώς μηχανικά ακολουθώντας τις οδηγίες. Μου φάνηκε δηλαδή ότι η δραστηριότητα, και ο τρόπος που προσέγγιζε τις έννοιες, δε βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν βασικές έννοιες της γλώσσας Python.

Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2013

Η ώρα του κώδικα (Τρίτη Ημέρα)

Στα πλαίσια της πρωτοβουλίας "Ώρα του κώδικα" υλοποιήθηκαν την Τετάρτη 11/12/2013 οι εξής δραστηριότητες:


CodeAvengers
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Εφαρμογές Πληροφορικής


Δραστηριότητα: Τη δεύτερη ώρα ενασχόλησης με το CodeAvengers οι μαθητές υλοποίησαν τα επόμενα τρία μαθήματα.

Εντυπώσεις: Οι μαθητές δυσκολεύτηκαν λίγο στο πρώτο μάθημα που είχε να κάνει με τη χρήση εντολών για το χειρισμό ενός ρομπότ. Οι δυσκολίες εντοπίστηκαν κυρίως στη σωστή χρήση των συναρτήσεων και των παραμέτρων που έπρεπε να χρησιμοποιηθούν. Ωστόσο δύο ομάδες κατάφεραν να ολοκληρώσουν όλα τα μαθήματα.

Γενικά θα μπορούσα να πω ότι το CodeAvengers ήταν μία αρκετά καλή επιλογή για την εισαγωγή των μαθητών στη γλώσσα JavaScript η οποία, αν στηριχθεί με ασκήσεις στο σπίτι και μεγαλύτερη αναφορά σε θεωρητικές έννοιες, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Πληροφορικής που διδάσκεται στην Α' Λυκείου.


GrokLearning
Τάξη: Γ' Λυκείου
Μάθημα: Πολυμέσα - Δίκτυα


Δραστηριότητα: Σε προηγούμενο τμήμα είχα επιλέξει να υλοποιήσουμε την πρώτη από τις τρεις δραστηριότητες της πλατφόρμας Grok. Στο μάθημα των Πολυμέσων στην Γ' Λυκείου επέλεξα να υλοποιήσουμε τη δεύτερη δραστηριότητα "Disease Epidemic!" η οποία έχει επίσης ως στόχο την εκμάθηση εννοιών όπως είναι οι μεταβλητές, η δομή επιλογής και η δομή επανάληψης.

Εντυπώσεις: Η δραστηριότητα αποδείχτηκε αρκετά δύσκολη για τους μαθητές ακόμα και για αυτούς της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπήρξε ήταν η έλλειψη της απαιτούμενης προσπάθειας από τους μαθητές οι οποίοι δε δείχνουν ικανοί να μπορούν να συγκεντρωθούν σε μαθήματα που δεν είναι Πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Πάντως ο τρόπος προσέγγισης των εννοιών από την πλατφόρμα Grok θεωρώ ότι ήταν αρκετά καλός και ίσως την επόμενη χρονιά να υιοθετήσω ένα τέτοιο στυλ, δηλαδή να προσεγγίσω έννοιες δύσκολες μέσα από τη χρήση ιστοριών.

Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου 2013

Η ώρα του κώδικα (Δεύτερη Ημέρα)

Στα πλαίσια της πρωτοβουλίας "Ώρα του κώδικα" υλοποιήθηκαν την Τρίτη 10/12/2013 οι εξής δραστηριότητες:


CodeHS
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Εφαρμογές Πληροφορικής


Δραστηριότητα: Οι μαθητές συνέχισαν την υλοποίηση των υπολοίπων δραστηριοτήτων οι οποίες περιελάμβαναν την εκμάθηση της χρήσης διαδικασιών.

Εντυπώσεις: Μετά από δύο ώρες ενασχόλησης, με δραστηριότητες που αφορούσαν τη διδασκαλία της γλώσσας JavaScript, οι μαθητές φαίνεται να ευχαριστήθηκαν αρκετά τον τρόπο προσέγγισης της γλώσσας. Νομίζω επίσης ότι ο τρόπος προσέγγισης των διαδικασιών ήταν πολύ πετυχημένος. Δηλαδή πρώτα να κατανοήσει ο μαθητής γιατί να χρησιμοποιήσει μία συνάρτηση και μετά να τη χρησιμοποιήσει.


CodeAcademy
Τάξη: Β' Λυκείου
Μάθημα: Εφαρμογές Πληροφορικής


Δραστηριότητα: Στη ιστοσελίδα CodeAcademy μπορεί κάποιος να μάθει διαδραστικά διάφορες γλώσσες προγραμματισμού όπως π.χ. JavaScript, HTML, CSS, Ruby και άλλες. Στα πλαίσια της "Ώρας του Κώδικα" παρέχεται ένα tutorial για την εκμάθηση βασικών εννοιών της γλώσσας JavaScript. Το tutorial αυτό περιλαμβάνει έννοιες όπως είναι οι μεταβλητές, η δομή επιλογής και οι διαδικασίες.

Εντυπώσεις: Οι μαθητές δεν έδειξαν τόσο ενθουσιασμένοι με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα αν και υλοποίησαν τις περισσότερες από τις 15 ενότητες του μαθήματος (κάποιες ομάδες υλοποίησαν και τις 15 ενότητες). Η εξοικείωση με το περιβάλλον έγινε αρκετά γρήγορα ενώ και οι περισσότερες ενότητες είχαν το πλεονέκτημα να έχουν ένα ορατό στόχο για τους μαθητές. Μπορώ να πω ότι δεν μου άρεσε ο τρόπος προσέγγισης της δομής επιλογής ενώ και η εκμάθηση των διαδικασιών περιορίστηκε μόνο στη χρήση τους. Βέβαια πόσα πράγματα να κάνουν οι μαθητές σε μία ώρα;


CodeAvengers
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Εφαρμογές Πληροφορικής


Δραστηριότητα: Μία ακόμη επιλογή για την εκμάθηση της JavaScript είναι το CodeAvengers. Στα πλαίσια της "Ώρας ου Κώδικα" υπάρχει μία σειρά 5 μαθημάτων που διδάσκουν βασικές έννοιες της JavaScript και που έχουν ως στόχο τη δημιουργία ενός quiz game. Την πρώτη ώρα οι μαθητές υλοποίησαν τα δύο πρώτα μαθήματα και την επόμενη ώρα θα υλοποιήσουν τα επόμενα τρία μαθήματα.

Εντυπώσεις: Οι μαθητές έδειξαν ενδιαφέρον για το περιβάλλον και δεν δυσκολεύτηκαν ιδιαίτερα με αυτό. Αυτό είναι πολύ ευχάριστο αν αναλογιστούμε ότι, σε αυτά τα πρώτα μαθήματα, το περιβάλλον είχε ως στόχο την εκμάθηση συναρτήσεων όπως π.χ. alert και prompt αλλά και τη χρήση μεταβλητών.


GrokLearning
Τάξη: Β' Λυκείου
Μάθημα: Εφαρμογές Πληροφορικής


Δραστηριότητα: Μία ακόμη επιλογή είναι η πλατφόρμα Grok η οποία, στα πλαίσια της "Ώρας του Κώδικα" παρέχει τρία μαθήματα που αφορούν τη γλώσσα προγραμματισμού Python. Εμείς υλοποιήσαμε τη δραστηριότητα "Is Eliza Human?" η οποία έχει ως στόχο την εκμάθηση εννοιών όπως είναι οι μεταβλητές, η δομή επιλογής και η δομή επανάληψης. Στο πρώτο αυτό μάθημα υλοποιήθηκαν οι δύο πρώτες ενότητες και την επόμενη ώρα θα υλοποιηθούν οι επόμενες τρεις ενότητες.

Εντυπώσεις: Οι μαθητές φαίνεται να δυσκολεύτηκαν να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας του περιβάλλοντος και να ξεκινήσουν να δουλεύουν μόνοι τους. Ωστόσο, αν αναλογιστούμε ότι μιλάμε για πραγματικό προγραμματισμό, νομίζω ότι είναι μία πολύ καλή εισαγωγή σε μία γλώσσα που ελάχιστοι έχουν σκεφτεί να χρησιμοποιήσουν στην τάξη. Περισσότερα πράγματα βέβαια θα μπορώ να πω μετά την υλοποίηση και των υπολοίπων ενοτήτων.


Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου 2013

Η ώρα του κώδικα (Πρώτη Ημέρα)


Η «ώρα του κώδικα» είναι μια πρωτοβουλία του Code.org που έχει ως στόχο μαθητές από όλο τον κόσμο να υλοποιήσουν από 9-15 Δεκεμβρίου 2013 δραστηριότητες που αφορούν τον προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών. Μάλιστα οι σχολικοί σύμβουλοι Πληροφορικής προτείνουν και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή όλων των σχολείων στην παραπάνω εκπαιδευτική εβδομάδα (περισσότερες λεπτομέρειες ΕΔΩ).


Στα πλαίσια λοιπόν της παραπάνω πρωτοβουλίας επέλεξα να ασχοληθούμε με όλα τα τμήματα του σχολείου με διάφορες από τις προτεινόμενες δραστηριότητες. Έτσι σήμερα Δευτέρα 09/12/2013 υλοποιήθηκαν από διαφορετικά τμήματα οι εξής δύο δραστηριότητες:


Lightbot
Τάξη: Γ' Λυκείου
Μάθημα: Πολυμέσα - Δίκτυα


Δραστηριότητα: Στα πλαίσια της πρωτοβουλίας "Ώρα κώδικα" υλοποιήθηκε μία περιορισμένη έκδοση του παιχνιδιού Lightbot. Το παιχνίδι αποτελείται από τρία διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας που αφορούν βασικές γνώσεις προγραμματισμού, διαδικασίες και τη δομή επανάληψης.

Εντυπώσεις: Η δραστηριότητα υλοποιήθηκε από τους περισσότερους μαθητές με μεγάλη ευκολία και με μεγάλη ευχαρίστηση. Μάλιστα οι μισές περίπου ομάδες κατάφεραν να ολοκληρώσουν όλες τις πίστες.


CodeHS
Τάξη: Α' Λυκείου
Μάθημα: Εφαρμογές Πληροφορικής


Δραστηριότητα: To CodeHS παρέχει τη δυνατότητα σε καθηγητές να δημιουργήσουν μία τάξη στην οποία οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να υλοποιήσουν δραστηριότητες που αφορούν την εκμάθηση της γλώσσας JavaScript. Στα πλαίσια της πρωτοβουλίας "Ώρα κώδικα" οι πρώτες δραστηριότητες παρέχονται δωρεάν.

Εντυπώσεις: Μετά από ένα μικρό διάστημα εξοικείωσης με το περιβάλλον του CodeHS οι μαθητές κατάφεραν να υλοποιήσουν, χωρίς μεγάλη δυσκολία, τις πρώτες 7-10 δραστηριότητες. Οι εντυπώσεις των μαθητών ήταν πολύ καλές. Οι υπόλοιπες δραστηριότητες θα υλοποιηθούν την επόμενη διδακτική ώρα.